آب و هوای سرد سطوح چربی قهوه ای بزرگسالان را افزایش می دهد.
رژیم درمانی نوین

آب و هوای سرد سطوح چربی قهوه ای بزرگسالان را افزایش می دهد.

1 آذر 1393

بافت چربی قهوه ای یا چربی قهوه ای در نوزادان فراوان است و گرمای بدن آنها را فراهم کرده و به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. در سالهای اخیر نشان داده شده است که انسان ها ذخیره بافت قهوه ای فعالی (BAT) دارند و این سوال را در ذهن محققین پرورانده است که آیا فعال سازی و تجدید میزان BAT می تواند هدفی برای متعادل سازی اپیدمی کنونی چاقی باشد. مطالعه حاضر نشان داده است که پروتکل 6 ماهه آب و هوای سرد در انسان منجر به افزایش فعالیت BAT همسو با افزایش در میزان ترموژنس (اثر گرمازایی) می گردد.
مطالعات اخیر نشان داده اند که بزرگسالان با سطوح قابل تعیین چربی قهوه ای میزان چاقی کمتر و متابولیسم پایه بیشتری دارند. در مطالعه ای که به تازگی در مجله Journal of Clinical Investigation به چاپ رسیده است محققین دانشگاه  Maastrrichtهلند و محققین دانشگاه Hokkaid  ژاپن به بررسی روش های درمانی به منظور افزایش فعالیت چربی قهوه ای در بزرگسالان پرداخته اند. هر دو گروه نشان دادند که یک برنامه ی روزانه مواجهه با دمای سرد منجر به افزایش هم در بافت چربی قهوه ای و هم در میزان متابولیسم می شود. همچنین افرادی که به مدت 6 ماه در مواجهه با سرمای روزانه قرار گرفته بودند کاهش در توده چربی را نیز نشان دادند. این یافته ها نشان می دهند که فعالیت چربی قهوه ای در بزرگسالان می تواند افزایش یابد و آب و هوای سرد همچون فعالیت بدنی می تواند استراتژی با ارزشی برای مبارزه در برابر چاقی باشد. 
نکته عملی: عوامل بسیاری در جهت افزایش میزان چربی قهوه ای وجود دارند؛ آنطور که نتایج ترکیبی این مطالعه پیشنهاد می کنند تغییرات محیطی به شکل مواجهه مکرر با سرما می تواند یک روش قابل قبول و اقتصادی برای افزایش مصرف انرژی بوده و درنهایت می تواند به عنوان عاملی در برابر اپیدمی کنونی چاقی عمل نماید.
منبع:
Anouk A.J.J et al. ”  Cold acclimation recruits human brown fat and increases nonshivering thermogenesis” J Clin Invest, 2013.
 
تعداد بازدید: 2193

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha