آزمایش ادرار آنچه خورده اید را فاش می کند.
پزشک شما

آزمایش ادرار آنچه خورده اید را فاش می کند.

2 خرداد 1396

محققان به تازگی دریافته اند که با استفاده از آزمایش ادرار می توان سلامت رژیم غذایی افراد را بررسی نمود. یک آزمایش 5 دقیقه ای می تواند شاخص های بیولوژیکی ناشی از تجزیه مواد غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میوه ها و سبزیجات را در ادرار اندازه گیری نماید. این آزمایش نشان می دهد که یک شخص چه مقدار چربی، شکر، فیبر و پروتئین مصرف کرده است. در مطالعه حاضر از 19 نفر خواسته شد که 4 نوع رژیم غذایی مختلف از بسیار سالم تا بسیار ناسالم را رعایت کنند. سپس نمونه ادرار افراد از نظر صدها نوع ترکیب که متابولیت نامیده شده و از تجزیه مواد غذایی در بدن تشکیل می شوند، اندازه گیری شد.
اگرچه این تحقیق در مراحل ابتدایی است اما محققان امیدوارند که در آینده با توسعه این روش قادر به پیگیری رژیم غذایی افراد باشند. این آزمایش همچنین می تواند در برنامه های کاهش وزن به منظور نظارت بر مصرف مواد غذایی بکار رود. شواهد نشان می دهد که افراد رژیم غذایی خود را به طور نادرست ثبت می کنند. به طوریکه افراد چاق یا مبتلا به اضافه وزن معمولاً مصرف مواد غذایی ناسالم را کم و مصرف میوه و سبزیجات را بیش از میزانی که مصرف کرده اند، گزارش می کنند. به گفته محققان در حال حاضر ضعف بزرگ تمام مطالعات انجام شده در زمینه تغذیه و رژیم غذایی این است که امکان اندازه گیری دقیق آنچه افراد می خورند، وجود ندارد. تحقیقات تنها بر گزارشاتی که مردم در مورد رژیم روزانه خود می دهند، استوار است. درحالیکه بررسی ها نشان داده حدود 60 درصد افراد آنچه را که می خورند، به اشتباه گزارش می کنند.
منبع:


Objective assessment of dietary patterns by use of metabolic phenotyping: a randomised, controlled, crossover trial .Lancet Diabetes and Endocrinology, 2017.
 

تعداد بازدید: 2127

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha