آلفا لیپوئیک اسید و پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه
پزشک شما

آلفا لیپوئیک اسید و پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه

3 تیر 1396

درد ناشی از سنگ های کلیوی شدید بوده و با درد ناشی از زایمان قابل مقایسه است. محققان با انجام بررسی هایی بر روی حیوانات آزمایشگاهی دریافتند آلفا لیپوئیک اسید به عنوان یک مکمل غذایی از تشکیل نوعی سنگ در موش های مبتلا به بیماری سیستینوری جلوگیری می کند. سیستینوری یک بیماری نادر ژنتیکی است که سبب تشکیل سنگ کلیه می شود. در این مطالعه پژوهشگران نشان دادند که آلفا لیپوئیک اسید سبب افزایش حلالیت کریستال های سیستین که در مجاری ادراری موش تجمع یافته بود، می شود. 
آلفا لیپوئیک اسید نوعی آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در بدن و بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. امروزه مکمل آن برای درمان علائم عصبی دیابت در برخی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از برخی انواع آسیب سلولی جلوگیری می کند و توسط برخی افراد برای درمان بیماری دژنراتیو چشم و بیماری های قلبی – عروقی استفاده می شود.
به گفته محققان درمان های موجود برای درمان سیستینوری به اندازه کافی موثر نیستند و عوارضی را نیز به دنبال دارند. همچنین تغییرات رژیم غذایی تاثیر کمی بر این بیماری دارند. در حال حاضر محققان درصد انجام این تحقیق بر روی انسان هستند.
منبع:


 α-Lipoic acid treatment prevents cystine urolithiasis in a mouse model of cystinuria. Nature Medicine, 2017.
 

تعداد بازدید: 1993

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha