آهن، روی  و بهبود علائم  PMS
پزشک شما

آهن، روی و بهبود علائم PMS

17 فروردین 1392

میلیون ها تن از زنان در سراسر دنیا با  درد و تغییرات احساسی و خلق و خو در سندرم پیش از قاعدگی یا PMS آشنا هستند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از آهن منابع گیاهی می تواند به کاهش علائم این سندرم کمک کند.  
این پژوهش از داده های حدود 3،000 زن در مطالعه سلامت پرستاران آمریکا استفاده کرده است. در طول 10 سال پیگیری، این زنان به سه پرسشنامه مصرف مواد غذایی پاسخ دادند. در پایان مطالعه، 1057 زن داشتن علائم PMS و 1968 زن عدم وجود علائم PMSرا گزارش کردند .
 پس از بررسی داده ها پژوهشگران یافتند زنانی که در رژیم غذایی خود از منابع آهن غیر هم استفاده می کنند 40% کمتر در معرض علائم این سندرم هستند. آهن غیر هم آهنی است که از منابع غیر گوشتی مثل گیاهان و حبوبات و مکمل ها تامین می شود.
سطوح بالای روی نیز با علائم PMS کمتر در طول دوره مطالعه در ارتباط بود. اثر محافظتی کمی با مصرف بیش از 10 میلی گرم در روز دیده شد. روی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه موجود است.
 الیزابت برتون جانسون، سرپرست نویسندگان این مطالعه خاطر نشان می کند، به نظر میرسد که طیف وسیعی از مینرال ها برای پیشگیری و بهبود این علائم ضروری اند و رژیم غذایی زنان باید بر مبنای الگوی دریافت متعادل از همه گروه ها باشد.
 پژوهشگران علت این امر را  نقش آهن در بسیاری از فرآیندهای بدن میدانند.آنها براین باورند که سطوح بالاتری از آهن می تواند درد و علایم روانی PMS را از طریق افزایش سطح ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین کاهش دهد.  سطح سروتونین پایین در افسردگی نقش دارد.

منبع:

Elizabeth Bertone-Johnson,et al “Intake of Selected Minerals and Risk of Premenstrual Syndrome”Am. J. Epidemiol. first published online February 26, 2013

تعداد بازدید: 2676

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha