آیا استفاده از دهان‌شویه‎‌ خطر دیابت را افزایش می‌دهد؟
پزشک شما

آیا استفاده از دهان‌شویه‎‌ خطر دیابت را افزایش می‌دهد؟

25 اردیبهشت 1397

محققان می‌گویند استفاده از دهان‌شویه حداقل 2 بار در روز باکتری‌های مفید دهان را از بین برده و سبب تغییر متابولیسم قند خون و درنتیجه بروز دیابت می‌شود. این خطر به خصوص در کسانی مشاهده می‌شود که خطر بروز دیابت در آن‌ها بالا است.
اضافه وزن یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بروز دیابت است. با توجه به نتایج این مطالعه جدید استفاده از دهان‌شویه این خطر را بیشتر می‌کند.
محققان اطلاعات 1206 فرد 40 تا 65 ساله را که به اضافه وزن یا چاقی مبتلا بودند، بررسی کردند. 43 درصد افراد حداقل یک بار در روز و 22 درصد حداقل 2 بار در روز از دهان‌شویه استفاده می‌کردند.
پس از 3 سال پیگیری مشخص شد خطر ابتلا به پردیابت (پیش‌دیابت) یا دیابت در کسانی که حداقل 2 بار در روز از دهان‌شویه استفاده می‌کردند 55 درصد بیشتر بود. بین خطر بروز پردیابت یا دیابت و استفاده از دهان‌شویه کمتر از دو بار در روز ارتباطی وجود نداشت.
بسیاری از دهان‌شویه‌ها حاوی ترکیبات ضدباکتری (مانند کلرهگزیدین) بوده و به منظور جلوگیری از ژنژیویت (التهاب لثه)، پوسیدگی دندان و سایر مشکلات مرتبط با بهداشت دهان، باکتری‌ها را از بین می‌برند. این ترکیبات سبب از بین رفتن باکتری‌های  مفید در دهان که در تشکیل نیتریک اکسید نقش دارند، می‌شوند. نیتریک اکسید به تنظیم انسولین (هومورن کنترل کننده قند خون) کمک می‌کند. بنابراین تخریب باکتری‌های مفید سبب بروز دیابت می‌شود.
به گفته محققان انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه لازم است.
منبع:

Kaumudi J.Joshipura  et al. Nitric Oxide 2017; Volume 71: Page 14-20.
 

تعداد بازدید: 1278

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha