آیا ایستادن به کاهش وزن کمک می‌کند؟
پزشک شما

آیا ایستادن به کاهش وزن کمک می‌کند؟

21 مرداد 1397

نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که نشستن بیش از حد برای سلامتی مضر است. در این راستا نتایج مطالعه‌ای نشان داده نشستن بیش از حد روند سالخوردگی را تسریع می‌بخشد. زیرا سبک زندگی بی‌تحرک می‌تواند سبب کوتاه‌تر شدن تلومرها (بخش انتهایی کروموزوم‌ها) شود. همچنین مشخص شده که نشستن به مدت طولانی با چاقی، بیماری قلبی - عروقی (CVD) و دیابت مرتبط است. ارتباط بین چاقی و بی‌تحرکی نیز به خوبی مشخص شده است. به طوریکه نشستن بیش از حد سبب افزایش میزان چربی در اطراف اندام‌های داخلی می‌شود.
اخیراً محققان به منظور بررسی ارتباط بین مدت زمان ایستادن با میزان وزن بدن اطلاعات مربوط به 1184 نفر با میانگین سنی 33 سال، نمایه توده بدنی BMI) 24) و وزن 65 کیلوگرم را جمع‌آوری نمودند. 
بر اساس نتایج حاصل از مطالعه فوق که در مجله European Journal of Preventive Cardiology  منتشر شده ایستادن در مقایسه با نشستن سبب می‌شود در هر دقیقه 0/15 کالری بیشتری توسط بدن سوزانده شود. این یافته نشان می‌دهد که اگر فردی با وزن 65 کیلوگرم 6 ساعت نشستن را در روز جایگزین ایستادن نماید 54 کیوکالری انرژی بیشتری خواهد سوزاند. این امر در طول یک سال سبب 2/5 کیلوگرم کاهش وزن و در طول 4 سال سبب 10 کیلوگرم کاهش وزن خواهد شد.
تحقیقات انجام شده در ایالات متحده نشان می‌دهد اغلب افراد روزانه حدود 13 ساعت می‌نشینند. با افزودن 8 ساعت خواب در طی شب مشخص می‌شود که این افراد در طی 24 ساعت 21 ساعت بی‌تحرک هستند.
ایستادن به مدت طولانی برای بسیاری از افراد، به خصوص افرادی که به علت شغل خود پشت میز می‎نشینند، تا حدودی غیرممکن به نظر می‌رسد. با این حال، باید توجه داشت برای فردی که روزانه 12 ساعت می‌نشیند کاهش زمان نشستن فواید بی‌شماری را به دنبال خواهد داشت. 
منبع:

Farzane Saeidifard et al. European Journal of Preventive Cardiology 2018.
 

تعداد بازدید: 1031

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha