آیا سالمندان پروتئین کافی دریافت می کنند؟
پزشک شما

آیا سالمندان پروتئین کافی دریافت می کنند؟

26 مهر 1395

به تازگی محققان در مطالعه ای که نتایج آن در مجله Nutrients به چاپ رسیده است به بررسی دلایل عدم مصرف کافی پروتئین در افراد سالخورده پرداخته اند. یافته های حاصل از این مطالعه می تواند به ایجاد استراتژی هایی جهت بهبود مصرف پروتئین توسط سالخوردگان منجر شود.
با افزایش سن لازم است میزان دریافت پروتئین افزایش یابد تا از مشکلات مربوط به دریافت کم پروتئین مانند افزایش خطر افتادن و شکستگی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر عفونت جلوگیری شود. با این حال، مطالعات نشان می دهند بسیاری از افراد ساخورده کمتر از مقادیر توصیه شده پروتئین دریافت می کنند.
راهکارهایی مانند مصرف غذاهای غنی شده یا استفاده از مکمل های پروتئین اغلب معمول نیستند. بنابراین لازم است بر روی غذاهایی که به طور طبیعی حاوی مقادیر بالای پروتئین هستند تمرکز شود. در این راستا محققان درصد برآمدند تا به این سوال پاسخ دهند که چه مقدار پروتئین حیوانی (گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات) توسط افراد مصرف می شود.
محققان دریافتند افراد از انواع مختلف پروتئین حیوانی در صورت خوش طعم بودن، مقرون به صرفه بودن و مناسب برای خرید و آماده کردن استفاده می کنند. همان طور که سن افراد افزایش می یابد آن ها ممکن است با مشکلاتی برای خوردن و هضم برخی غذاها روبرو شوند. این امر می تواند بر انتخاب آنچه می خرند و مصرف می کنند تاثیر گذارد. همچنین مشاهده شد افراد احتمالاً غذاهایی را انتخاب می کنند که تصور می کنند سالم است. این مسئله دلیل موفقیت مداخلات در متقاعد کردن افراد مسن برای مصرف پروتئین بیشتر را نشان می دهد.
به طور کلی نتایج این مطالعه نشان می دهد طعم و مزه یک فاکتور مهم است. بنابراین پیشنهاد می شود استفاده از طعم دهنده ها و چاشنی ها در افراد سالخورده مورد توجه قرار گیرد. همچنین مشخص شد افراد در هنگام خرید و مصرف مواد غذایی سلامت آن را در نظر می گیرند. بنابراین داشتن اطلاعات و آموزش بیشتر در این زمینه می تواند انتخاب های مردم را تغییر دهد.
عامل دیگر که در این مطالعه مشخص شد هزینه و سهولت آماده سازی مواد غذایی بود. لازم است افراد در مورد منابع ارزان تر پروتئین آگاه شوند و همچنین استفاده از غذاهای از پیش آماده شده ترویج شود.
نکته عملی: ارائه راهکارهایی مانند استفاده مناسب از چاشنی ها، آشنایی با منابع ارزان و در دسترس پروتئین و نیز آشنایی با اصول تغذیه سالم می تواند پروتئین مورد نیاز سالمندان را تامین کند.
منبع:


K. Appleton. "Barriers to and Facilitators of the Consumption of Animal-Based Protein-Rich Foods in Older Adults". Nutrients, 2016
 

تعداد بازدید: 2023

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha