آیا شکلات به سلامت پوست کمک می‌کند؟
پزشک شما

آیا شکلات به سلامت پوست کمک می‌کند؟

17 اسفند 1396

مواجهه بیش از حد با نور خورشید سبب آفتاب سوختگی شده و خطر سرطان پوست و پیری پوست را افزایش می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که شکلات می‌تواند از آسیب پوست بر اثر نور خورشید پیشگیری کند. با این حال، تمام مطالعات این نتایج را تائید نمی‌کنند.
شواهد کافی نشان می‌دهد که مصرف مقدار متعادل شکلات (به خصوص شکلات تیره) برای سلامت روده، کلسترول خون و مغز مفید بوده و حتی خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. فواید مصرف شکلات به سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در این ماده غذایی ارتباط دارد. 
دانه کاکائوی خام حاوی مقادیر زیادی فلاونول (نوعی آنتی‌اکسیدان) است که بیشتر آن در هنگام تبدیل دانه کاکائو به شکلات از بین می‌رود. امروزه با تکنولوژی‌های جدید تولیدکنندگان شکلات سعی می‌کنند که مقادیر بالاتری از آنتی‌اکسیدان‌ها را در محصولات خود حفظ کنند. 
در یک مطالعه انجام شده در آلمان مشخص شد که مصرف نوشیدنی شکلات حاوی 329 میلی‌گرم فلاونول طی 12 هفته سبب می‌شود پوست شرکت‌کنندگان در مواجهه با اشعه UV (اشعه ماوراءبنفش) قرمز نشود. در مطالعه دیگری که در انگلستان انجام شد شرکت‌کنندگان به مدت 12 هفته شکلات حاوی 600 میلی‌گرم فلاونول را مصرف نمودند. در این مطالعه نیز نتایج مشابهی به دست آمد.
با این حال، در مطالعه‌ای که محققان کانادایی انجام دادند نتایج مشابهی مشاهده نشد. در این مطالعه انعطاف‌پذیری یا الاستیسیته پوست افرادی که شکلات با مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان استفاده کرده بودند، افزایش یافت.
با توجه به اینکه تحقیقات انجام شده در زمینه ارتباط بین شکلات و سلامت پوست در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد توصیه می‌شود در حال حاضر از راهکارهای دیگر، مانند استفاده از کرم ضدآفتاب، جهت محافظت از پوست استفاده شود.
منبع:

(Medical News Today (4 October 2017

تعداد بازدید: 1220

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha