آیا نوجوانان به میزان کافی فعالیت بدنی دارند؟
پزشک شما

آیا نوجوانان به میزان کافی فعالیت بدنی دارند؟

26 مرداد 1396

عدم فعالیت بدنی در بروز بسیاری از بیماری ها نقش دارد. این حقیقت که نه بزرگسالان و نه نوجوانان به میزان کافی ورزش نمی کنند، تعجب برانگیز نیست. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که این وضعیت می تواند بیش از آنچه قبلاً تصور می شد، نگران کننده باشد.
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) توصیه می کند که بزرگسالان حداقل 5/2 ساعت در هفته فعالیت بدنی داشته باشند. طبق گزارش این مرکز از هر 5 فرد بزرگسال تنها 1 نفر این میزان فعالیت بدنی را انجام می دهد. فعالیت بدنی ناکافی خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2، افسردگی و برخی انواع سرطان را افزایش می دهد.
میزان فعالیت بدنی توصیه شده برای نوجوانان حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی روزانه است که از هر 10 دانش آموز دبیرستانی تنها 3 نفر این میزان فعالیت بدنی را انجام می دهد.
محققان به منظور بررسی میزان فعالیت بدنی گروه های سنی مختلف 12529 نفر را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد به مدت 7 روز متوالی از طریق دستگاهی که میزان فعالیت بدنی آن ها را ثبت می کرد، پیگیری شدند. شرکت کنندگان بر اساس سن به 5 گروه کودکان (11-6 سال)، نوجوانان (19-12 سال)، بزرگسالان جوان (29-20 سال)، بزرگسالان میانسال (59-31 سال) و افراد سالمند (84-60 سال) تقسیم شدند.
بر اساس نتایج به دست آمده خطر بی تحرکی در نوجوانان نسبت به سایر گروه های سنی بیشتر است و در اواخر دوران نوجوانی میزان فعالیت بدنی آن ها به اندازه افراد سالمند ناچیز است. به طوریکه میزان فعالیت بدنی در انتهای دوران نوجوانی به حد هشداردهنده ای اندک و در سن 19 سالگی با یک فرد 60 ساله قابل مقایسه می باشد.
نکته عملی: مداخلات انجام شده به منظور افزایش فعالیت بدنی باید توجه ویژه ای به نوجوانان داشته و زمینه افزایش فعالیت بدنی آن ها را فراهم سازد تا از ابتلا به بیماری های مختلف در آینده پیشگیری شود.
منبع:


Vijay R. Varma et al. "Re-evaluating the effect of age on physical activity over the lifespan". Preventive Medicine, 2017.
 

تعداد بازدید: 1945

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha