اثرات مثبت جایگزینی قارچ  بجای گوشت در وعده های غذایی و کاهش وزن
پزشک شما

اثرات مثبت جایگزینی قارچ بجای گوشت در وعده های غذایی و کاهش وزن

6 مهر 1393

قارچ از دسته سبزیجاتی است که بعنوان یکی از منابع خوب فیبر محسوب می‌شود، همچنین غنی از ویتامین‌های‌گروه B خصوصاً اسید فولیک بوده و در خون‌سازی نقش به سزایی دارد. قارچ با داشتن ویتامین های مختلف و املاح معدنی مانند آهن و کلسیم، پروتئین و مواد نشاسته ای می تواند جایگزینی مناسب، خوشمزه و کم‌کالری بجای گوشت تلقی گردد و تاثیر شایانی در کاهش وزن داشته باشد. 
بر همین اساس مطالعه جدیدی که اخیراً در مجله FASEB منتشر شده است به بررسی جایگزینی قارچ صدفی با گوشت قرمز و تاثیر آن بر کنترل وزن پرداخته است.  
در این مطالعه73 فرد بزرگسال چاق (88٪ زن و با رده سنی متوسط 48 سال ) در گروه مداخله قرار گرفتند که روزانه حدود یک فنجان قارچ به جای گوشت مصرف می کردند و گروهی دیگر که بعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند رژیم غذایی استاندارد داشتند.
پس از یک سال مطالعه، محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که قارچ را جایگزین گوشت کرده بودند حدود هفت پوند (معادل 3.5 کیلوگرم) وزن از دست دادند، همچنین بهبود قابل توجهی در ترکیب بدن این افراد در مقایسه با شرکت 
کنندگانی که رژیم غذایی استاندارد و نرمال مصرف می کردند دیده شد و این گروه در حفظ وزن کاهش یافته نیزموفق تر بودند، بطور کلی نتایج نشان داد میزان کالری و دریافت چربی در کسانی که در گروه مداخله قرار داشتند بسیار پائین تر بوده است. (کاهش میزان 123 کالری در کل انرژی دریافتی و 4.25 گرم در میزان چربی دریافتی روزانه)، همچنین دست یافتن به کاهش وزن بیشتر (3.5 کیلوگرم)، شاخص توده بدن پایین تر (1.5kg/m2)، کاهش بیشتردر میزان دور کمر (2.6 اینچ) و درصد چربی بدن کمتر (0.85 درصد) در مقایسه با شرکت کنندگانی که رژیم غذایی کنترل شده داشته اند.
نکته عملی: یافته های این پژوهش حاکی از آنند، که افزایش مصرف غذاهای کم کالری، خصوصاً قارچ، به جای غذاهایی با چگالی انرژی بالا، مانند گوشت چرخ کرده بدون چربی، می تواند روشی موثر جهت کاهش انرژی روزانه و چربی دریافتی باشد. همچنین لازم به یادآوریست که جایگزینی کامل قارچ با فرآورده های گوشتی نیز عادتی غلط تلقی می‌شود ( به ویژه برای کودکان در حال رشد و زنان باردار یا شیرده ). لذا توصیه می شود این جایگزینی در حد اعتدال و همراه با حبوبات و سبزیجات دیگر صورت پذیرد.
منبع:    Kavita H Poddar1 et all “Positive effect of white button mushrooms when substituted for meat on body weight and composition changes during weight loss and weight maintenance”  (The FASEB Journal. 2013;27:852.4)
 
تعداد بازدید: 2561
کلمات کلیدی: کاهش وزن قارچ گوشت 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha