اثرات مفید رژیم گیاهخواری بر سلامت و محیط زیست
پزشک شما

اثرات مفید رژیم گیاهخواری بر سلامت و محیط زیست

7 فروردین 1396

در سال 2016 در ایالات متحده 3/3 درصد افراد بالغ از رژیم گیاهخواری پیروی می کردند. رژیم غذایی گیاهخواری دارای انواع مختلف است: 1- اجتناب از مصرف گوشت قرمز، ماکیان و ماهی و مصرف محصولات لبنی، 2- اجتناب از مصرف گوشت قرمز، ماکیان، لبنیات و تخم مرغ و مصرف ماهی، 3- اجتناب از گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و تمام غذاهای مشتق از حیوانات.
اخیراً محققان مطالعات انجام شده در مورد تاثیر رژیم های غذایی بر پایه مواد غذایی گیاهی را بر سلامت و محیط زیست مورد بازبینی قرار داده اند. شواهد نشان می دهد رژیم های مبتنی بر گیاهان سبب کاهش خطر سرطان پروستات به میزان 35 درصد و کاهش خطر ابتلا به کل سرطان ها به میزان 18 درصد می شود. این نوع رژیم خطر دیابت نوع 2، حمله قلبی و بیماری قلبی را به ترتیب62،  32 و 29-10 درصد کاهش می دهد. همچنین در کسانی که از این نوع رژیم پیروی می کنند نسبت به سایرین نمایه توده بدنی (BMI)، فشارخون، قند خون، کلسترول و التهاب کمتر است.
در کودکان و نوجوانان رژیم غذایی بر پایه گیاهان احتمال اضافه وزن و چاقی را کاهش می دهد. همچنین این نوع رژیم در کودکان و نوجوانان سبب افزایش مصرف میوه و سبزیجات، کاهش مصرف تنقلات شیرین یا شور و کاهش دریافت چربی های اشباع می شود.
از طرفی مشخص شده رژیم غذایی گیاهی سبب کاهش گازهای گلخانه ای می شود. زیرا این نوع رژیم نسبت به رژیم های مبتنی بر گوشت مقادیر کمتری آب، منابع سوخت فسیلی، آفت کش و کود مصرف می کند.
منبع:


Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian diets. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 2016.
 

تعداد بازدید: 1786

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha