اثربخشی برخی مکمل‌های غذایی در بهبود علائم اسکیزوفرنی
پزشک شما

اثربخشی برخی مکمل‌های غذایی در بهبود علائم اسکیزوفرنی

8 مهر 1397

محققان می‌گویند استفاده از برخی مکمل‌های غذایی در کنار درمان‌های استاندارد می‌تواند به کاهش علائم اختلالات روان‌پریشی مانند اسکیزوفرنی کمک کند. به طوریکه استفاده از مکمل‌های غذایی سبب می‌شود اثربخشی درمان‌های استاندارد در این زمینه افزایش یابد. این نتایج با بررسی افراد جوانی که در مراحل ابتدایی اختلالات روان‌پریشی قرار داشتند، به دست آمده است. 
روان‌پریشی سبب می‌شود ارتباط فرد با واقعیت‌ها کاهش یابد. علائم این بیماری عبارتند از: توهم دیداری، شنیداری و حسی و نیز اختلال در تفکر و صحبت کردن. روان‌پریشی ممکن است ناشی از بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی و یا مشکلات جسمی باشد. دریافت برخی داروها و مصرف الکل و مواد مخدر نیز در بروز این مشکل نقش دارند. علائم این اختلال در اغلب موارد در طی سال‌های پایانی دوران نوجوانی شروع شده و 3 درصد افراد را درگیر می‌کند.
بررسی 451 نفر که در مراحل ابتدایی روان‌پریشی قرار داشتند نشان می‌دهد که دریافت روزانه 4 گرم از یک اسید آمینه خاص به نام تورین به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی سبب بهبود علائم بیماری و عملکرد روانی- اجتماعی می‌شود. اگرچه انسان‌ها قادر به ساخت تورین در بدن خود هستند، اما بیشتر این اسید آمینه از منابع غذایی مانند شیر و گوشت تیره بوقلمون و مرغ تامین می‌شود. سطوح بالای تورین در مغز و سایر اندام‌ها مشاهده شده است. تورین دارای عملکردهای متعدد در سلول‌ها و بافت‌ها بوده، یک انتقال دهنده عصبی (نوروترنسمیتر) در مغز است و به ثبات غشای سلولی کمک می‌کند.
همچنین مشخص شده که برخی مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C و n- استیل سیستئین سبب بهبود علائم بیماری در افرادی می‌شوند که در مراحل ابتدایی روان‌پریشی قرار داشته و به استرس اکسیداتیو مبتلا هستند. مکمل امگا 3 نیز سبب بهبود سلامت مغز می‌شود. اما نتایج مطالعات در مورد اثربخشی آن بر بهبود علائم روان‌پریشی متناقض است.
منبع:

Joseph Firth  et al. Early Intervention in Psychiatry 2018.

جهت مطالعه مطالب مرتبط با بیماری اسکیزوفرنی به سایت www.wikipezeshk.com مراجعه فرمایید.
 

تعداد بازدید: 1151

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha