ارتباط باکتری‌های روده با اثربخشی درمان ملانوما
پزشک شما

ارتباط باکتری‌های روده با اثربخشی درمان ملانوما

16 تیر 1397

سرطان زمانی رخ می‌دهد که عملکرد سلول‌های طبیعی مختل شده و رشد آن‌ها از کنترل خارج شود. مواجهه با اشعه ماوراءبنفش می‌تواند در وارد آمدن آسیب به DNA سلولی و بروز ملانوما نقش داشته باشد.
ملانوما خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است. این نوع سرطان از ملانوسیت‌ها که سلول‌های موجود در اپیدرم یا لایه بیرونی پوست هستند، آغاز می‌شود. ملانوما تهاجمی‌ترین نوع سرطان پوست بوده و در صورت عدم تشخیص سریع تمایل به گسترش به سایر بافت‌ها (متاستاز) را دارد. اگرچه ملانوما 2 درصد موارد ابتلا به سرطان را شامل می‌شود، اما شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان پوست است.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تعادل مناسب بین باکتری‌های مفید و مضر روده می‌تواند اثربخشی روش ایمونوتراپی را در درمان ملانوما بهبود بخشد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد بالاتر بودن میزان برخی باکتری‌ها (از جمله انتروکوکوس فاسیوم و بیفیدوباکتریوم لانگوم) در نمونه مدفوع بیماران مبتلا به ملانوما سبب موفقیت بیشتر ایمونوتراپی می‌شود. به گفته محققان بالاتر بودن میزان این باکتری‌ها در روده سبب افزایش نفوذ سلول‌های T (یک نوع از سلول‌های ایمنی) به داخل تومورها شده و درنتیجه توانایی این سلول‌ها را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند.
ایمونوتراپی یک روش نسبتاً جدید در درمان سرطان بوده و هدف آن افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن در یافتن و از بین بردن سلول‌های سرطانی است. محققان درصدد هستند در تحقیقات بعدی تاثیر پروبیوتیک‌ها را در نتایج درمانی ناشی از روش ایمونوتراپی بررسی نمایند.
منبع:

Vyara Matson et al. Science 2018; Volume 359: Pages 104-108.
 

تعداد بازدید: 1115

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha