ارتباط باکتری اسید لاکتیک با آنفلوآنزا
پزشک شما

ارتباط باکتری اسید لاکتیک با آنفلوآنزا

24 خرداد 1397

ویروس آنفلوآنزا می‌تواند سبب بیماری تنفسی شدید در انسان شود. اگرچه واکسن برای آنفلوآنزای فصلی وجود دارد، اما ویروس آنفلوآنزا در طی دوره‌های اپیدمی سبب 250 تا 500 هزار مرگ در سراسر جهان می‌شود. ویروس آنفلوآنزای A که انسان، پرنده و خوک را آلوده می‌کند دارای زیر گونه‌های مختلفی است. بنابراین لازم است که صرف نظر از گونه ویروس راهکارهایی برای مقابله با ویروس‌های آنفلوآنزا پیدا شود.
سبزیجات تخمیری و محصولات لبنی حاوی انواع مختلف باکتری اسید لاکتیک هستند. این باکتری برای سلامتی مفید بوده و به عنوان پروبیوتیک برای حفظ سلامت دستگاه گوارش استفاده می‌شود. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که برخی گونه‌های این باکتری در برابر بیماری‌های عفونی باکتریایی مانند پنومونی و نیز سرماخوردگی و ویروس آنفلوآنزا به طور نسبی اثر حفاظتی دارند. بدین منظور در مطالعه‌ای اثر حفاظتی و ضدویروسی گونه‌ای از باکتری اسید لاکتیک به نام DK128 در مقابل ویروس‌های آنفلوآنزا بررسی شد.
نتایج نشان داد که باکتری DK128 سبب مقاومت در برابر ویروس آنفلوآنزای A شده و از کاهش وزن و مرگ ناشی از این عفونت پیشگیری می‌کند. در این مطالعه اثر حفاظتی در برابر ویروس آنفلوآنزا به گونه خاصی از آنفلوآنزا اختصاص نداشت.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که باکتری اسید لاکتیک می‎تواند به صورت یک اسپری بینی و به عنوان یک داروی پیشگیرانه در برابر ویروس آنفلوآنزا مورد استفاده قرار گیرد.
منبع:

Yu-Jin Jung et al. Scientific Reports 2017.
 

تعداد بازدید: 1103

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha