ارتباط برنامه غذایی با برزو آکنه
پزشک شما

ارتباط برنامه غذایی با برزو آکنه

21 آبان 1392

جوش غرور و یا آکنه یکی از مشکلات پوستی رایج است که مبتلایان بدان همیشه راه های درمان آن را جستجو می نمایند. این عارضه پوستی معمولا در سنین نوجوانی و جوانی بروز می کند. آکنه ممکن است بر کیفیت زندگی تاثیرگذار باشد و  مشکلاتی از قبیل: اضطراب  و افسردگی  نیز با آن در ارتباط باشد. مطالعات قدیمی، برنامه غذایی را با بروز مشکلات پوستی مرتبط دانسته اند. مطالعات انجام شده در اواخر هزاره 1800، شکلات، شکر و چربی ها را در بروز آکنه موثر می دانستند. از اوایل دهه 1960 بسیاری از مطالعات علت بروز آکنه را از محتوای غذایی جدا اعلام کردند.  

طبق مطالعه ای که اخیرا در ژورنال آکادمی تغذیه و رژیم درمانی به چاپ رسید، مصرف غذاهای حاوی نمای گلایسمیک بالا - مواد غذایی که سریعتر جذب شده و قند خون را سریعتر از مواد غذایی دیگر در همان مقدار بالا می برند) و همچنین مصرف زیاد محصولات لبنی با بروز آکنه در ارتباط است.
محققین بخش مطالعات غذا و تغذیه و سلامت عمومی دانشگاه استین هارت، مطالعات انجام شده پیرامون رابطه غذا و آکنه را از سال های 1960 تا 2012 جمع آوری نموده و به 3 گروه زمانی تقسیم کردند: مطالعات اولیه بسیار قدیمی، دوره زمانی که رابطه غذا و آکنه بسیار مطرح بود، مطالعات اخیر.

بررسی ها نشان داد که غذاهای دارای نمای گلایسمیک بالا، بار گلایسمیک بالا و مصرف زیاد لبنیات،  مهمترین عوامل غذایی مرتبط با بروز آکنه هستند. نتایج یکی از مطالعات انجام شده در سال 2007 بیانگر این مطلب بود که غذاهای حاوی بار گلایسمیک کمتر، حساسیت به انسولین را افزایش داده و سبب ناپدید شدن آکنه می شود.  
نکته عملی: با توجه به رابطه مستقیم نمای گلایسمیک و بار گلایسمیک با افزایش بروز و شدت آکنه، توصیه می شود مصرف این دسته از مواد غذایی، شامل قندهای ساده، عسل، آناناس، کشمش، سیب زمینی کبابی، پوره سیب زمینی، هویج پخته، برنج سفید و قهوه ای، نان سفید با آرد تصفیه شده، غلات، خرما، هندوانه، خربزه، انگور محدود شوند. از این جهت بهترین توصیه برای افراد مبتلا و یا مستعد به آکنه، داشتن برنامه غذایی منظم و سالم با مشاوره متخصص تغذیه است.

منبع:


   Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, Volume 113/Issue 3 (March 2013)  


 

تعداد بازدید: 2373

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha