ارتباط سندرم متابولیک و کبد چرب با پولیپ کولون (روده بزرگ)
پزشک شما

ارتباط سندرم متابولیک و کبد چرب با پولیپ کولون (روده بزرگ)

25 خرداد 1397

اضافه وزن و داشتن وزنی بالاتر از وزن ایده‌آل یک عامل خطر برای بروز مشکلات قلبی - عروقی و پرفشاری خون محسوب می‌شود. اما خطرات اضافه وزن تنها به این دو مورد خلاصه نمی‌شود. اضافه وزن خطر ابتلا به سندرم متابولیک را نیز افزایش می‌دهد. در سندرم متابولیک فرد به مقامت به انسولین مبتلا بوده و ساختمان طبیعی کبد با بافت چربی جایگزین می‌شود. زمانی که این تغییرات در بافت کبد رخ دهد فرد به کبد چرب غیرالکی (NAFLD) مبتلا می‌شود.
اخیراً محققان کره‌ای حدود 3 هزار بیمار را مورد ارزیابی قرار دادند. قد، وزن و اندازه دور کمر بیماران اندازه‎گیری گردید و برای تمام شرکت‌کنندگان آزمایش خون انجام شد. همچنین برای بیماران کولونوسکوپی انجام و با استفاده از سونوگرافی شکمی ابتلای آن‌ها به کبد چرب بررسی شد. با استفاده از نمایه توده بدنی (BMI) که با استفاده از وزن و قد محاسبه می‌شود، نتایج مربوط به آزمایش خون (میزان تری‌گلیسرید خون و آنزیم‌های کبدی) و اندازه دور کمر بیمار شاخص کبد چرب محاسبه شد.
با توجه به نتایج این مطالعه که در مجله Diseases of the Colon & Rectum منتشر شده است، حدود یک چهارم بیماران به سندرم متابولیک مبتلا بودند و نیمی از آن‌ها کبد چرب داشتند. 31 درصد افراد پولیپ کولون (روده بزرگ) داشتند و وجود این پولیپ در قسمت بالایی کولون شایع‌تر بود. احتمال داشتن پولیپ کولون در بیمارانی که BMI آن‌ها بالاتر از 25 بود، کسانی که کبد چرب داشتند و بیماران بالاتر از 60 سال بیشتر بود.
شاخص کبد چرب بالاتر و یا برابر 30 با افزایش خطر ابتلا به پولیپ کولون مرتبط بود. در افراد با شاخص کبد چرب کمتر از 30 شیوع پولیپ کولون 27 درصد و در افرادی که این شاخص حداقل 30 بود احتمال ابتلا به پولیپ کولون 36 درصد بود.
منبع:

Eun Young Ze et al. Diseases of the Colon & Rectum 2018; Volume 61: Page 36-42
 

تعداد بازدید: 1121

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha