ارتباط مواجهه با دود سیگار در دوران جنینی با بروز بیماری ریوی
پزشک شما

ارتباط مواجهه با دود سیگار در دوران جنینی با بروز بیماری ریوی

21 آبان 1396

از میان 7 میلیون فردی که سالانه در سراسر جهان در اثر تنباکو فوت می‌کنند، حدود 890 هزار نفر کسانی هستند که خود سیگاری نیستند اما در مواجهه با دود دست دوم (دود ناشی از سیگار دیگران) قرار داشته‌اند.
به گفته محققان استعداد افراد بزرگسال برای ابتلا به بیماری‌های ریوی ممکن است به مواجهه آن‌ها با دود سیگار در دوران جنینی مرتبط باشد. صدها مورد از 7 هزار ماده شیمیایی که در دود تنباکو وجود دارد، سمی است و می‌تواند سبب آسیب رساندن به بدن و بروز بیماری‌هایی از جمله سرطان شود. 
شواهد به خوبی نشان می‌دهند در فرزندان زنانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند عملکرد ریه تغییر کرده و میزان مشکلات تنفسی بالاتر است. همچنین مشاهده شده که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم در دوران بارداری بر رشد جنین اثر گذاشته و سبب وزن کم هنگام تولد و افزایش خطر ابتلا به بیماری در دوران بزرگسالی می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بافت ریه‌ای که در مجاورت دود سیگار قرار داشته برخی ژن‌ها تغییر یافته‌اند. یکی از این ژن‌های تغییر یافته آلفا- 1-  آنتی تریپسین است. کمبود پروتئینی که توسط این ژن ساخته می‌شود خطر ابتلا به آمفیزم و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
منبع:

Sex-specific lung functional changes in adult mice exposed only to second-hand smoke in utero, Respiratory Research, 2017

تعداد بازدید: 1384

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha