ارتباط نوشیدن آب کافی با بروز چاقی
پزشک شما

ارتباط نوشیدن آب کافی با بروز چاقی

6 مهر 1395

نوشیدن آب کافی به طور روزانه جهت حفظ سلامتی حائز اهمیت است. آب توسط بسیاری از عملکردهای روزمره بدن مانند تنفس، تعریق، ادرار و اجابت مزاج از دست می رود.
به منظور حفظ عملکرد مناسب بدن آب باید به طور منظم از طریق مصرف مایعات و مواد غذایی حاوی آب جایگزین شود. کمبود آب می تواند سبب کم آبی بدن، خستگی و در نهایت به خطر افتادن حیات شود.
درحالیکه میزان نیاز افراد به آب به وزن، سن و میزان فعالیت بستگی دارد، مقدار توصیه شده مایعات از مواد غذایی و نوشیدنی ها در روز برای بالغین 7/3-7/2 لیتر است.
به تازگی در مطالعه ای محققان 9528 نفر در محدوده سنی 18 تا 64 سال را مورد بررسی قرار دادند. حدود یک سوم افراد به میزان کافی آب به بدن خود نمی رساندند (بدن آن ها هیدراته نبود). همچنین افرادی که نمایه توده بدنی (BMI) بالاتری داشته و چاق بودند بیشتر احتمال داشت که به میزان کافی هیدراته نباشند.
به گفته محققان اگرچه ارتباط بین هیدراته بودن بدن و وزن نیاز به انجام مطالعات بیشتر دارد، اما احتمالاً هیدراته بودن می تواند به کاهش وزن کمک کند زیرا افراد ممکن است تشنگی و گرسنگی را با یکدیگر اشتباه کنند. 
محققان این مطالعه نمی توانند بگویند که آیا هیدراته بودن ناکافی سبب چاقی می شود یا چاقی سبب هیدراته بودن ناکافی می شود. با این حال، یافته های آن ها نشان دهنده ارتباط بین این دو است و نشان می دهد که افراد با BMI بالاتر ممکن است دارای ویژگی های رفتاری باشند که به هیدراتاسیون ناکافی منجر می شود.
برخورداری از یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه ها و سبزیجات که مقدار زیادی آب دارند می تواند به طور قابل توجهی آب رسانی به بدن و هیدراته نگاه داشتن آن را بهبود بخشد.
منبع:
 
Chang T, et al. Annals of Family Medicine, 2016
 
تعداد بازدید: 1861
کلمات کلیدی: چاقی وزن آب مایعات هیدراتاسیون 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha