ارتباط وضعیت ویتامین D مادران بر توانایی یادگیری کودکان
پزشک شما

ارتباط وضعیت ویتامین D مادران بر توانایی یادگیری کودکان

21 دی 1395

ناتوانی در یادگیری دارای عوارض طولانی مدت است. هزینه کودکان مبتلا که طی دوره یک ساله در ایالات متحده به دنیا آمده اند حدود 51.2 میلیارد دلار در طول عمر برآورد شده است. به تازگی نتایج مطالعه ای که در ژورنال American Journal of Epidemiology به چاپ رسیده است نشان می دهد ناتوانایی در یادگیری در میان کودکانی که مادرشان در ماه هایی از سال که میزان نور خورشید برای تولید ویتامین D ناکافی است باردار شده، شایع تر است. در پژوهش حاضر اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت و تحصیلی بیش از 800 هزار کودک بین سال های 2006 تا 2011 مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر ناتوانی در یادگیری در 9/8 درصد کودکانی که مادرشان در ماه های ژانویه تا مارس (فصل زمستان) باردار شده بود مشاهده شد. درحالیکه 6/7 درصد کودکان مادران باردار شده در ماه های جولای تا سپتامبر (فصل تابستان) به ناتوانی در یادگیری مبتلا بودند. مهم ترین ناتوانی در یادگیری در بین این کودکان مربوط به اوتیسم، مشکلات فکری و مشکلات یادگیری مربوط به روان خوانی یا درک مطلب بود.
سه ما ه اول بارداری از نظر تکامل مغز جنین اهمیت دارد. مطالعات قبلی نشان داده اند فقدان ویتامین D می تواند سبب اختلال در رشد مغز شود. در مطالعه فوق اگرچه محققان میزان ویتامین D را اندازه گیری نکردند اما معتقدند ویتامین D احتمالاً در بروز این نتایج نقش دارد.
منبع:


Month of Conception and Learning Disabilities: A Record-Linkage Study of 801,592 Children. American Journal of Epidemiology.  2016
 

تعداد بازدید: 2059

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha