ارتباط کلسیم دریافتی با بیماری قلبی - عروقی
پزشک شما

ارتباط کلسیم دریافتی با بیماری قلبی - عروقی

13 بهمن 1395

مکمل کلسیم برای افرادی که مقادیر کافی کلسیم از رژیم غذایی دریافت نمی کنند به عنوان یک راهکار جهت پیشگیری از بروز شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان توصیه می شود. گزارشات متناقضی نشان می دهد که دریافت کلسیم به ویژه از طریق مکمل ممکن است اثرات مفید یا مضری بر قلب و عروق داشته باشد. بدین منظور به تازگی محققان مطالعات انجام شده در این زمینه را مورد بازبینی قرار داده اند. در این راستا 31 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. از میان 4 مطالعه کارآزمایی تصادفی هیچ کدام تفاوت معنی داری در خطر بروز حوادث قلبی - عروقی یا مرگ بین گروه های دریافت کننده مکمل کلسیم به تنهایی یا کلسیم + ویتامین D در مقایسه با گروه دریافت کننده دارونما مشاهده نکردند. در هیچ کدام از مطالعات کوهورت انجام شده بین میزان دریافت کلسیم از طریق رژیم غذایی یا مکمل با بیماری های قلبی - عروقی و بیماری عروق مغزی و مرگ و میر ارتباطی یافت نشد.
ازآنجاکه مصرف بیش از حد کلسیم از طریق رژیم غذایی تقریباً غیرممکن است، ایمنی دریافت مکمل آن زمینه بروز نگرانی است. از 3 مطالعه ای که به طور خاص بر روی مکمل درمانی انجام شده بود هیچ کدام اثر معنی داری بر روی بیماری قلبی - عروقی نیافتند. 
با توجه به یافته های به دست آمده محققان به طور کلی نتیجه گرفتند دریافت کلسیم با یا بدون دریافت ویتامین D از طریق منابع غذایی یا مکمل به میزان مقادیر قابل تحمل توصیه شده (mg/day 2500-2000( برای بزرگسالان سالم ایمن است. دریافت کلسیم از طریق منابع غذایی ارجحیت دارد اما مکمل می تواند برای رفع کمبودهای غذایی مورد استفاده قرار گیرد.
منبع:


Lack of Evidence Linking Calcium With or Without Vitamin D Supplementation to Cardiovascular Disease in Generally Healthy Adults: A Clinical Guideline From the National Osteoporosis Foundation and the American Society for Preventive Cardiology. Annals of Internal Medicine, 2016.
 

تعداد بازدید: 1696

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha