استرس در دوران بارداری و خطر ابتلا به اضافه وزن در بزرگسالی
پزشک شما

استرس در دوران بارداری و خطر ابتلا به اضافه وزن در بزرگسالی

8 مهر 1394

طبق یافته های اخیر جنین هایی که در معرض استرس شدید قرار می گیرند،  خطر ابتلا به چاقی یا اضافه وزن در بزرگسالی آنها بیشتر است.محققان اثبات کرده اند که تجربه¬ی استرس شدید توسط زنان باردار، می تواند منجر به مشکلات وزنی در کودکان 10 تا 13 ساله شود. اگرچه ارتباط بین سطح استرس دوران حاملگی و خطر ابتلا به اضافه وزن یا چاقی در بزرگسالی، یک یافته جدید است: "به طور کلی نتایج ما نشان می دهد که استرس طی یک روندی، کودک را بعد از تولد بیشتر مستعد به چاقی می کند،" به گفته¬ی دکتر Lena Hohwu از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه آرهوس دانمارک.
بنابراین، هنوز باید تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام بدهیم، زیرا ما با ذکر این مطلب به درک چگونه همه گیر شدن چاقی، اطلاعات اندکی افزودیم. این در حالی است که یکی از هر پنج کودک دانمارکی اضافه وزن دارد، و در بیشتر آنها این عارضه تا بزرگسالی باقی می ماند. 
این مطالعه بر داده های 119،908 سرباز جوان دانمارکی طی سال های 2006 تا 2011 با اندازه گیری نمایه توده بدنی یا BMI آنها، بنا شده است.
محققان بر زنانی که مرگ یکی از نزدیکان خود را قبل یا در دوران بارداری تجربه کردند، متمرکز شدند. سپس فرزندان پسر آنها را تا زمان بلوغ پیگیری کردند. مردان جوانی که مادر آنها عزادار شده بود – با توجه به میزان رابطه با مادرشان- درجات مختلفی از افزایش خطر ابتلا به چاقی یا اضافه وزن را تجربه کردند. اگر خانمی همسر خود را از دست داده باشد، احتمال ابتلا به چاقی پسرش در بزرگسالی دو برابر بیشتر می شود.
طبق گفته¬ی دکتر Hohwu، "ما به طور خاص عامل استرس را در مادرانی که طی دوران بارداری یا قبل از آن یکی از نزدیکان خود را از دست داده بودند، بررسی کردیم. سپس به این نتیجه رسیدیم که شاخص استرس شدید، می تواند خطر ابتلا به چاقی را دو برابر کند."
نکته عملی: "خوشبختانه این نوع از استرس نادر است، ما در حال حاضر در پی بررسی اثر کلی تری از استرس هستیم. علاوه بر آن  به دنبال تبیین اهمیت طلاق و جدایی و کورتیزول به عنوان هورمون استرس طی دوران بارداری نیز می باشیم."
 
منبع:
 
Lena Hohwü, Jiong Li, Jørn Olsen, Thorkild I. A. Sørensen, Carsten Obel. Severe Maternal Stress Exposure Due to Bereavement before, during and after Pregnancy and Risk of Overweight and Obesity in Young Adult Men: A Danish National Cohort Study. PLoS ONE, 201
 
تعداد بازدید: 2748

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha