اسید فولیک از بروز نقایص لوله عصبی در جنین پیشگیری می کند.
پزشک شما

اسید فولیک از بروز نقایص لوله عصبی در جنین پیشگیری می کند.

19 اردیبهشت 1396

نقایص لوله عصبی (NTDs) عمده ترین نقایص مادرزادی است که بر روی ستون فقرات و مغز کودک اثر می گذارد. این اختلال می تواند در مراحل اولیه شکل گیری جنین و زمانی که لوله عصبی تشکیل می شود، رخ دهد. لوله عصبی ستون فقرات، نخاع و مغز را تشکیل می دهد. مصرف اسید فولیک قبل و در مراحل ابتدایی بارداری از بروز NTDs پیشگیری می کند. گزارشات نشان می دهد غنی سازی برخی مواد غذایی از سال 1998 در ایالات متحده سبب کاهش بروز NTDs به میزان 1300 مورد در سال شده است. همچنین در سال 2009 دریافت مکمل اسید فولیک توسط تمام زنانی که در سنین باروری قرار دارند، توصیه شد.
اسید فولیک به طور طبیعی در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات برگ سبز (اسفناج، بروکلی و ...)، حبوبات و مرکبات یافت می شود. اما بررسی ها نشان می دهد اکثر زنان (حدود 75 درصد) مقادیر توصیه شده اسید فولیک را از رژیم غذایی دریافت نمی کنند.
اغلب موارد NTDs در ماه اول بارداری و زمانی که بیشتر مادران  از بارداری خود مطلع نیستند، رخ می دهد. بنابراین بایستی حداقل 1 ماه قبل از بارداری تا 3-2 ماه پس از بارداری مکمل اسید فولیک به طور روزانه دریافت شود. توصیه می شود زنان در سنین باروری  یا زنانی که قصد باردار شدن دارند روزانه 800-400 میکروگرم مکمل اسید فولیک دریافت کنند. زنانی که به علت عوامل ارثی، استفاده از داروهای ضد تشنج یا سابقه تولد نوزاد مبتلا به نقایص مادرزادی بیشتر در معرض خطر هستند ممکن است به مقادیر بیشتری اسید فولیک نیاز داشته باشند. دیابت یا چاقی مادر یا جهش در آنزیمی که مسئول متابولیسم فولات است، از عوامل خطر معمول NTDs محسوب می شوند.
محققان اذعان دارند که هنوز نیاز به انجام مطالعات بیشتر در مورد مصرف و مکمل یاری اسید فولیک وجود دارد. زیرا مصرف فولات، شیوع جهش در آنزیم های مرتبط با فولات و شیوع NTDs بر اساس نژاد و قومیت متفاوت است. البته مطالعات نشان می دهد که دریافت روزانه 800-400 میکروگرم اسید فولیک در روز خطراتی در پی نخواهد داشت.
منبع:


Folic acid supplementation for the prevention of neural tube defects U.S. Preventive Services Task Force Recommendation statement, JAMA, 2017.
 

تعداد بازدید: 1610

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha