اسید فولیک از نقص مادرزادی قلب پیشگیری می کند.
پزشک شما

اسید فولیک از نقص مادرزادی قلب پیشگیری می کند.

5 مهر 1395

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به ساخت سلول های جدید کمک کرده و در رشد و سلامت جنین نقش دارد. افزودن اسید فولیک به آرد سفید، پاستا و آرد ذرت از سال 1998 در کانادا اجباری شده است. شواهد نشان دهنده ارتباط کمبود اسید فولیک با نقص لوله عصبی، شکاف کام و ناهنجاری های قلبی - عروقی سبب شد در کانادا دولت درصدد کمک به زنان سنین باروری جهت افزایش دریافت فولات برآید. راهنماهای موجود در ایالات متحده نیز توصیه می کنند زنان حداقل از یک ماه قبل از بارداری روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند تا از نقایص مادرزادی در مغز جنین (آنسفالی) و ستون فقرات (اسپینا بیفیدا) جلوگیری شود.
براساس گزارش های موجود حدود 650 هزار تا 3/1 میلیون کودک و بزرگسال در ایالات متحده به CHD مبتلا هستند. شایع ترین نوع نقص در کودکان نقص دیواره بین بطنی است. مطالعه حاضر به منظور بررسی ارتباط بین غنی سازی مواد غذایی با اسید فولیک و شیوع نقص مادرزادی قلب (CHD) طراحی شده و اثر غنی سازی مواد غذایی با اسید فولیک را بر روی نقایص مادرزادی قلب قبل و بعد از اجباری شدن غنی سازی در کانادا بررسی کرده است.
پژوهشگران اطلاعات مربوط به حدود 6 میلیون تولد را در کانادا بین سال های 1990 تا 2011 بررسی کردند. نتایج نشان داد غنی سازی مواد غذایی با اسید فولیک با کاهش نقایص مادرزادی قلب به میزان 11 درصد همراه بوده است. با این حال، به گفته محققان اثرات سودمند اسید فولیک تنها در برخی انواع CHD مشاهده شد.  همچنین در مورد نقایص مرتبط با کروموزوم (اختلال در تعداد کروموزوم های شیرخوار) تغییری مشاهده نشد.
نتیجه عملی: نتایج مطالعه حاضر اهمیت مصرف اسید فولیک را در زنانی که قصد بارداری دارند، نشان می دهد. لازم است این زنان از مواد غذایی غنی شده با اسید فولیک استفاده کنند یا برای آن ها مکمل اسید فولیک تجویز گردد.
منبع:
 
Shiliang Liu et al. "Effect of folic acid food fortification in Canada on congenital heart disease subtypes". Circulation, 2016
 
تعداد بازدید: 1929

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha