افراد مسن از دریافت بیش از حد فولات خودداری کنند.
پزشک شما

افراد مسن از دریافت بیش از حد فولات خودداری کنند.

28 دی 1395

در یک مطالعه اپیدمیولوژی که بر روی 171 فرد با سن 60 سال یا بالاتر انجام شد محققان دریافتند افراد با واریانت GG ژن TCN2 نسبت به افراد بدون این واریانت 3 مرتبه بیشتر احتمال دارد که به آسیب اعصاب محیطی که با کمبود ویتامین B12 مرتبط است، مبتلا شوند.
در میان افرادی که بیش از 2 برابر مقادیر توصیه شده (بیش از 800 میلی گرم در روز) فولات دریافت می کردند آن هایی که دارای واریانت GG بودند 7 برابر بیشتر احتمال داشت تا به نوروپاتی محیطی مبتلا شوند. این تفاوت در میان کسانی که کمتر از 800 میلی گرم در روز فولات دریافت می کردند مشاهده نشد.
این یافته ها نشان می دهد افراد مسن باید دریافت فولات را نزدیک به مقادیر توصیه شده حفظ کنند و سعی کنند مواد مغذی را به جای استفاده از مکمل ها از طریق رژیم غذایی متعادل دریافت کنند.
افراد مسن به علت کاهش تولید اسید معده و استفاده از برخی داروها که با جذب ویتامین از غذا تداخل دارد در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند. کمبود طولانی مدت ویتامین B12 می تواند سبب بروز کم خونی و آسیب اعصاب محیطی شود. 
مصرف فولات کم خونی ناشی از کمبود B12 را کاهش می دهد. با این حال، مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف زیاد فولات می تواند سبب بدتر شدن اختلالات عصبی در افراد مسن شود. مطالعه حاضر نیز شواهد جدیدی در این رابطه نشان می دهد مبنی بر اینکه افراد مسن باید به مقدار فولات دریافتی خود به خصوص از طریق مکمل ها و مواد غذایی غنی شده توجه داشته باشند.
منبع:


Transcobalamin 776C->G polymorphism is associated with peripheral neuropathy in elderly individuals with high folate intake. American Journal of Clinical Nutrition, 2016
 

تعداد بازدید: 1671

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha