افراد چاق با قلب سالم
پزشک شما

افراد چاق با قلب سالم

3 مهر 1391

نتایج مطالعات جدید در سوئد نشان داده است، برخی افراد چاق نسبت به افراد دارای وزن نرمال خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ندارند و حتی برای بیماران قلبی ، چاق بودن ممکن است خطر مرگ را کاهش دهد. پژوهشگران این فرضیه را پارادوکس چاقی نامیدند.

در مطالعه اول  بیش از 43000 نفر شرکت داشتند، هر شرکت کننده از لحاظ تاریخچه پزشکی، سبک زندگی و سلامت قلبی بررسی شده و قد، وزن، درصد چربی بدن، دور کمر، قند خون، کلسترول و فشار خون اندازه گیری شد.

پژوهشگران یافتند در میان افراد چاق، 46% از آنها دارای قلب سالم بوده و 38% خطر کمتری برای مرگ نسبت به افراد چاق دارای بیماری قلبی دارند. این پژوهشگران افزودند زیرمجموعه نسبتا بزرگی از افراد چاق از لحاظ متابولیکی سالم هستند و اگر چاقی با درصد چربی بدن(بجای نمایه توده بدن) و سلامت سیستم  قلبی تنفسی سنجیده شود، میتوان گفت آینده پیش بینی شده افراد چاق دارای سوخت و ساز طبیعی مشابه با افراد دارای وزن نرمال است.

در مطالعه دوم اطلاعات بیش از 64000 فرد دارای بیماری قلبی جمع آوری شد. این تیم پژوهشی یافتند، افرادی که کمترین خطر مرگ بعد از سندرم کرونری حاد را دارند افراد دارای اضافه وزن یا با چاقی متوسط هستند و بیشترین خطر مرگ برای افراد لاغر یا دارای چاقی شدید بود.

این پژوهشگران گزارش کردند اگرچه کاهش وزن در بهبود سلامتی نقش دارد اما این در افراد چاق دارای بیماری قلبی توصیه نمی شود و تمرکز بر پیشگیری های ثانویه مثل درمان فشار خون و چربی خون بالا، ترک سیگار، ورزش و رژیم غذایی سالم بسیار مهم تر از تمرکز بر کاهش وزن در این افراد می باشد.

منبع:

Francisco Ortega et al" The intriguing metabolically healthy but obese phenotype: cardiovascular prognosis and role of fitness" Sept. 5, 2012, European Heart Journal

تعداد بازدید: 3518

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha