افزایش رفتارهای ناسالم در نوجوانان با مصرف نوشابه های انرژی زا
پزشک شما

افزایش رفتارهای ناسالم در نوجوانان با مصرف نوشابه های انرژی زا

25 شهریور 1394

اخیراً مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی در جامعه افزایش یافته است. این نوشیدنی ها حاوی قند، انرژی و کافئین بالایی هستند بنابراین مصرف آنها می تواند نگران کننده باشد. نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف نوشیدنی های سالم و آبمیوه ها کاهش پیدا کرده است در حالی که مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی به ویژه در میان نوجوانان افزایش فراوانی داشته است. مصرف این نوشابه ها برای نوجوانان مفید نبوده و می تواند باعث تحریک پذیری بیش از حد سیستم عصبی آنها گردد.  آکادمی طب کودکان آمریکا مصرف نوشابه های ورزشی توسط نوجوانان را تنها پس از ورزش های شدید و طولانی مدت توصیه کرده است.  
در مورد مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی مطالعه ای توسط محققین دانشگاه Minnesota و  Duke انگلیس انجام شده و نتایج آن  به تازگی در نشریه Journal of Nutrition Education and Behavior منتشر شده است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط میان مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی با رفتارهای ناسالم در نوجوانان بوده است.
در این مطالعه 2793 نوجوان پسر و دختر از 20 مدرسه مقطع راهنمایی و دبیرستان انتخاب شدند. از این نوجوانان اطلاعاتی شامل قد، وزن، میزان مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی و مصرف سایر نوشیدنی ها، میزان مصرف صبحانه، میزان فعالیت بدنی و خواب، میزان زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری و مصرف سیگار جمع آوری گردید.
نتایج این مطالعه نشان داد که اگرچه مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی با فعالیت بدنی بالاتر نوجوانان پسر و دختر در ارتباط بوده است، به طور کلی در نوجوان مصرف کننده این نوشابه ها، رفتارهای  ناسالم مانند مصرف سیگار و نوشیدنی های شیرین مانند آبمیوه های صنعتی، تماشای تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری بالاتر بوده است؛ به طوری که نوجوانان مصرف کننده نوشابه ها به صورت هفتگی یک ساعت زمان بیشتر برای تماشای تلویزیون و چهار ساعت زمان بیشتر برای بازی های کامپیوتری صرف می کردند.
نکته عملی: با توجه به نتایج این مطالعه لازم است نوجوانانی که فعالیت بدنی و ورزش های سنگین انجام نمی دهند از مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی خودداری کنند.

منبع: 2014;46(3):181-7. J Nutr Educ Behav
 

تعداد بازدید: 2460

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha