افزایش وزن زیاد در بارداری و خطر اوتیسم در کودک
پزشک شما

افزایش وزن زیاد در بارداری و خطر اوتیسم در کودک

13 آذر 1392

پژوهشگران به تازگی اعلام کرده اند، افزایش وزن زیاد در دوران بارداری را میتوان بعنوان عاملی خطری در جهت افزایش احتمال ابتلا به اوتیسم در نوزادان در نظر گرفت. اختلال اوتیسم طیفی از ناتوانی های تکاملی عصبی است  که  می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم دارای مشکلات اجتماعی، مشکلات ارتباطی و الگوهای رفتاری محدود و تکراری هستند.
در این مطالعه پژوهشگران  به بررسی دو گروه از کودکان مبتلا به اوتیسم در ایالت یوتا در آمریکا پرداختند. گروه اول شامل 128 کودک و گروه دوم شامل 288 کودک بود در هر دو گروه الگوی افزایش وزن مادران آنها در بارداری بررسی شد. نتایج با اطلاعات مادران کودکان سالم مقایسه شد.
نتایج نشان داد به طور  میانگین مادران کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با مادران کودکان سالم حدود 3 پوند(5/1 کیلوگرم) افزایش وزن بیشتری در بارداری داشته اند. افزایش های کوچک در وزن –افزایش های 5/2 کیلوگرمی- در بارداری با افزایش کم اما معنادار خطر اوتیسم در میان نوزادان متولد شده مرتبط است. اما بین  وزن شروع بارداری  و احتمال ابتلا به اوتیسم ارتباطی دیده نشد.
این تیم پژوهشی یافتند هر افزایش وزن اضافه در دوران بارداری می تواند با بروز فرآیند پیچیده و گسترده ای به نام اوتیسم مرتبط باشد. دکتر Deborah Bilder سرپرست نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کرده است، اگرچه افزایش وزن در بارداری با خطر ابتلا به اوتیسم در ارتباط می باشد اما  افزایش وزن زیاد در بارداری بیشتر از اینکه یک علت ابتلا به اوتیسم باشد یک شاخص برای آن است. در واقع بعنوان یک شاخص این افزایش وزن می تواند در علل زمینه ای اوتیسم مثل عدم تعادل هورمونی و التهاب دخیل باشد.
تغذیه صحیح برای یک بارداری سالم ضروری است و زنان باردار باید در مورد میزان افزایش وزن مجاز در دوران بارداری با متخصص مشورت کند. هم چنین با توجه به نتایج این مطالعه می توان گفت حتی زنانی که با وزن نرمال بارداری را شروع کرده اند باید افزایش وزن دوران بارداری خود را به شدت کنترل کنند.

منبع:

November 2013 Pediatrics

تعداد بازدید: 2942
کلمات کلیدی: افزایش وزن بارداری اوتیسم 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha