اکثر شیرخواران مقادیر توصیه شده ویتامین D را دریافت نمی کنند.
پزشک شما

اکثر شیرخواران مقادیر توصیه شده ویتامین D را دریافت نمی کنند.

6 خرداد 1396

اگرچه دریافت مکمل ویتامین D برای تمام شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند توصیه می شود اما بررسی ها نشان می دهد که پایبندی به این توصیه ضعیف است.
در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده مشخص شد کمتر از نیمی از شیرخواران مورد مطالعه طبق توصیه ها مکمل ویتامین D را به طور روزانه دریافت می کنند. اکثر مادران ترجیح می دادند به جای آنکه مکمل را به فرزندشان بدهند خودشان مکمل را دریافت کنند تا شیر آن ها با ویتامین D غنی شود.
در مطالعه حاضر با بررسی 140 مادر که به طور انحصاری فرزندشان را با شیر خود تغذیه می کردند و 44 مادر که از شیر خود و شیر خشک هر دو استفاده می کردند، مشخص شد تنها 55 درصد مادران به کودک خود مکمل ویتامین D می دادند و تنها 42 درصد آن ها مقدار توصیه شده 400 واحد ویتامین را در روز به کودک می دادند. 88 درصد مادران ترجیح می دادند به جای مصرف مکمل توسط شیرخوار، خودشان مکمل دریافت کنند و 57 درصد دریافت مکمل به طور روزانه را به ماهانه ترجیح می دادند. مادران مورد بررسی، ایمنی را مهم ترین عامل در انتخاب روش دریافت مکمل عنوان کردند.
به گفته محققان در نظر گرفتن ترجیحات مادر می تواند به دریافت کافی ویتامین D در شیرخواران تغذیه شده با شیر مادر کمک کند. محققان پیشنهاد می کنند از آنجاکه اکثر مادران بعد از زایمان مکمل ویتامین دریافت می کنند، گنجاندن دوزهای بالاتر ویتامین D (6400-4000 واحد در روز) در مکمل هایی که به طور معمول توسط مادر مصرف می شود می تواند سبب غنی شدن شیر مادر با ویتامین D شود. به گفته آن ها سهولت تجویز و پیشگیری از بروز سمیت در شیرخوار به علت مصرف دوز اشتباه ویتامین، از مزایای استفاده مکمل توسط مادر به جای شیرخوار است.
منبع:


 Maternal Preferences for Vitamin D Supplementation in Breastfed Infants. Annals of Family Medicine, 2016.
 

تعداد بازدید: 1710

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha