اگر به دنبال کاهش وزن هستید، دیروقت شام نخورید.
پزشک شما

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، دیروقت شام نخورید.

20 بهمن 1395

گزارشات نشان می دهد که از هر 3 بزرگسال 2 نفر به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند. از هر 20 فرد بالغ 1 نفر به چاقی شدید مبتلا است و یک سوم نوجوانان چاق بوده یا  اضافه وزن دارند. چاقی و اضافه وزن عامل خطر بروز دیابت نوع 2، بیماری قلبی، پرفشاری خون، بیماری کبد چرب و برخی انواع سرطان است. نتایج مطالعه ای نشان می دهد که مصرف زود هنگام آخرین وعده غذایی در روز می تواند اثرات مثبتی بر متابولیسم داشته باشد. در این مطالعه اثر محدود کردن مدت زمان مصرف غذا یا eTRF بر روی مصرف انرژی، اکسیداسیون درشت مغذی ها و اشتها در 11 فرد 20 تا 45 ساله که به اضافه وزن مبتلا بودند، بررسی شده است. درشت مغذی ها مواد مغذی هستند که بدن به منظور حفظ سلامتی در مقادیر زیاد به آن ها نیاز دارد. درشت مغذی ها شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها هستند. نیمی از شرکت کنندگان بین ساعت 8 صبح تا 8 شب غذا  می خوردند درحالیکه نیم دیگر بین ساعت 8 صبح تا 2 شب غذا می خوردند. بعد از آخرین وعده غذایی افراد تا 8 صبح روز بعد چیزی نمی خوردند.
نتایج نشان داد هیچ ارتباطی بین eTRF و مصرف انرژی وجود ندارد. با این حال، میزان اکسیداسیون چربی و پروتئین در طول شب در گروه eTRF بالاتر بود. همچنین در این گروه گرسنگی در طول روز کاهش یافته و تغییرات مثبتی در متابولیسم انرژی رخ داده بود. یافته های حاصل برای اولین بار نشان می دهد که در انسان نیز همانند حیوانات زمان غذا خوردن در طول روز بر روی متابولیسم اثر دارد و eTRF می تواند به کاهش وزن کمک کند.
به گفته محققان غذا خوردن بین ساعت 8 صبح تا 2 نیمه شب در مقایسه با غذا خوردن بین ساعت 8 صبح تا 8 شب سبب افزایش اشتها در طول روز می شود. بااین حال یافته های فوق کافی نبوده و نیاز به انجام مطالعات بیشتر در این زمینه است.
منبع: 


presented at The Obesity Society Annual Meeting at ObesityWeek 2016 in New Orleans, LA 
 

تعداد بازدید: 1806

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha