اگر فرزند سالم می‌خواهید، قبل از بارداری سیگار را ترک کنید.
پزشک شما

اگر فرزند سالم می‌خواهید، قبل از بارداری سیگار را ترک کنید.

23 اسفند 1396

آمارها نشان می‌دهد حدود 55 درصد مادرانی که قبل از بارداری عادت به استعمال سیگار داشته‌اند در دوران بارداری سیگار را ترک می‌کنند. اما حدود 10 درصد آن‌ها در این دوران به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند.
سیگار کشیدن در طول دوران بارداری برای مادر و کودک مضر است. خطراتی که به دنبال استعمال سیگار در دوران بارداری فرزندان را تهدید می‌کند عبارتند از: تولد نوزاد نارس، نقص‌های مادرزادی (مانند شکاف کام) و سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار. شواهد جدید نشان می‌دهد که سیگار کشیدن مادر احتمال فلج مغزی را در فرزند افزایش می‌دهد.
فلج مغزی به علت آسیب مغز در حال تکامل ایجاد می‌شود. این آسیب می‌تواند قبل از تولد، در طول تولد یا در سال‌های ابتدایی زندگی رخ دهد. علت بروز فلج مغزی محرومیت مغز از خون غنی از اکسیژن در رحم است. تحقیقات  جدید نشان می‌دهد که چگونه مواجهه با دود سیگار در رحم سبب مرگ سلولی در مناطقی از مغز می‌شود که با مهارت‌های حرکتی و حافظه در ارتباط هستند. این مناطق در مغز در بروز فلج مغزی نقش دارند.
به گفته محققان مشکلات حرکتی از افزایش استرس اکسیداتیو ناشی می‌شود که عدم تعادل بین آنتی‌اکسیدن‌ها و رادیکال‌های آزاد است. دود سیگار مانع تولید مقادیر کافی آنتی‌اکسیدان توسط میتوکندری شده و سبب تجمع رادیکال‌های آزاد و آسیب سلول‌های مغزی می‌شود.
نتایج مطالعه فوق دلایل دیگری را برای توقف استعمال سیگار توسط مادران باردار فراهم می‌سازد. به اعتقاد محققان بهتر است ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل از بارداری استعمال سیگار متوقف شود. زیرا سیگار بر کیفیت تخمک‌ها قبل از آن که بارور شوند اثر می‌گذارد.
منبع:

Yik L. Chan et al. Frontiers in Molecular Neuroscience 2017.

مطالب مرتبط با بارداری و شیردهی را در سایت www.wikipezeshk.com مطالعه فرمایید.
 

تعداد بازدید: 1336
کلمات کلیدی: سیگار مغز کودک رداری فلج مغزی 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha