باکتری های روده و پیش بینی خطر ابتلا به بیماری قلبی
پزشک شما

باکتری های روده و پیش بینی خطر ابتلا به بیماری قلبی

7 خرداد 1396

باکتری های روده در هضم مواد غذایی نقش داشته و متابولیت هایی تولید می کنند که می تواند تاثیر قابل توجهی بر قلب و عروق خونی داشته باشد. محققان دریافته اند اندازه گیری میزان مولکولی به نام تری متیل آمین N- اکساید (TMAO) که توسط باکتری های روده و از ترکیبات موجود در گوشت قرمز، تخم مرغ و لبنیات در خون تولید می شود در ارزیابی خطر مرگ و سایر مشکلات قلبی عمده در بیمارانی که به علت درد قفسه سینه به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کرده بودند، نقش دارد. میزان TMAO نه تنها خطر را در کوتاه مدت (بیش از 30 روز) پیشگویی می کند بلکه قادر به پیش بینی خطر مرگ در طولانی مدت (تا 7 سال بعد) نیز می باشد. 
در گذشته مشخص شده بود سطوح بالاتر TMAO با تشکیل لخته های خون (ترومبوز) مرتبط است. در مطالعه حاضر مشاهده شد سطوح TMAO حتی در بیمارانی که فاقد پروتئینی به نام تروپونین T در خون هستند نیز قادر به پیش گویی خطر مشکلات قلبی و مرگ است. تروپونین T هنگامی که عضله قلب آسیب می بیند (به عنوان مثال در هنگام حمله قلبی) آزاد می شود. اندازه گیری تروپونین T یکی از آزمایشات تشخیصی استاندارد در بیمارانی است که مشکوک به وجود مشکلات قلبی هستند. 
یافته ها نشان می دهد بیماران می توانند از طریق تغییر رژیم غذایی و یا به وسیله طراحی داروهای جدید میزان TMAO را کاهش دهند.
در مطالعه حاضر میزان TMAO در خون 530 بیمار بالای 18 سال که به علت درد قفسه سینه به بخش اورژانس مراجعه کرده بودند و 1683 بیمار که آنژوگرافی عروق کرونر انجام داده بودند، اندازه گیری شد.
منبع:


Gut microbiota-dependent trimethylamine N-oxide in acute coronary syndromes: a prognostic marker for incident cardiovascular events beyond traditional risk factors. European Heart Journal, 2017
 

تعداد بازدید: 1834

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha