برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر چه بخوریم؟
دکتر حمید رضا فرشچی

برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر چه بخوریم؟

14 شهریور 1394

به طور معمول، بیماری آلزایمر در افراد بالای 65 سال بروز می کند. با وجود این به نظر می رسد که شروع بیماری در سنین کمتر آغاز می شود. علایم این بیماری در حدود 5 درصد از افراد مبتلا به آلزایمر در سنین 30، 40 و 50 سالگی بروز می کند. این همان مراحل آغازین پیشرفت آلزایمر است. در واقع می توان گفت که در هنگام تشخیص ابتلا به آلزایمر مدت زیادی از شروع بیماری گذشته است. اغلب، علایمی شبیه به کاهش حافظه در سنین کم، تظاهری برای استرس در نظر گرفته می شود. شروع آلزایمر جنبه ژنتیکی دارد و اعتقاد بر این است که این بیماری حاصل تغییر یکی از سه ژنی است که از والدین به ارث می رسند.
از نقطه نظر رژیم غذایی، احتمال بروز آلزایمر با انتخاب های غذایی همبستگی دارد. نشان داده شده است که پیروی از یک رژیم غذایی برپایه سبزیجات برگ سبز و میوه های تازه می تواند خطر بروز اختلالات مغزی را به طور معناداری کاهش دهد.  توصیه های موجود در این زمینه بیشتر بر پایه برنامه غذایی مدیترانه ای قرار دارد.
سعی کنید در برنامه غذایی خود موارد زیر را در نظر بگیرید:
-    سبزیجات برگ سبز ( مثل اسفناج و سبزیجات سالادی) ؛ حداقل 6 وعده در هفته
-    سایر سبزیجات؛ حداقل یک وعده در روز
-    مغزها؛ 5 وعده در هفته
-    میوه های خانواده بِری؛ دو یا بیشتر از دو وعده در هفته
-    انواع لوبیا؛ حداقل سه وعده در هفته
-    غلات کامل؛ دو یا بیشتر از از دو وعده در روز
-    ماهی؛ یکبار در هفته
-    ماکیان؛ دو بار در هفته
-    روغن زیتون؛ از آن به عنوان روغن اصلی در پخت و پز استفاده کنید.
از موارد زیر بپرهیزید:
-    گوشت قرمز؛ کمتر از 4 بار در هفته
-    کره و روغن مارگارین؛ کمتر از یک قاشق چایخوری در روز
-    پنیر؛ کمتر از یک وعده در هفته
-    شیرینی جات؛ کمتر از 5 وعدهدر هفته
-    غذاهای سرخ شده و فست فود؛ کمتر از یک وعده در هفته
مدارک نشان می دهند که پیروی از یک رژیم غذایی سالم با ویژگی های فوق می تواند خطر بروز آلزایمر را تا 54 درصد کاهش دهد. باید خاطر نشان شود؛ "آنچه که می خوریم اثر بسیار زیادی در شروع پیشرفت بیماری آلزایمر" یعنی همان مرحله آغازین بیماری دارد. حتی اگر سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری آلزایمر در شما وجود ندارد، توصیه می شود توصیه های غذایی اشاره شده در بالا را رعایت کنید. این توصیه ها بر مواد غذایی مفید و با چگالی مواد مغذی زیاد تأکید دارد، بنابراین نه تنها برای مغز، بلکه برای حفظ سلامت همه اندام های بدن و عملکرد مطلوب آن ها مفید هستند.
لازم به ذکر است که علاوه بر محتوای مواد غذایی باید به نحوه آماده سازی آن ها نیز توجه کنید. بسیاری از فرآیندهای آماده سازی غذایی موجب تغییرات ساختاری در ماده غذایی و تولید موادی مضری می شوند و مصرف آن ها در طولانی مدت موجب روز اختلالات سلامتی خواهد شد.
در آخر، فراموش نکنید که رژیم غذایی یکی از عوامل مؤثر در پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر است. پرداختن به فعالیت ورزشی منظم و مدیریت استرس نیز در بروز این اختلال مغزی نقش بسزایی دارند، لذا توصیه می شود در کنار پیروی از یک رژیم غذایی سالم با حفظ ویژگی های متنوع، متعادل و متناسب از یک برنامه فعالیت ورزشی منظم نیز پیروی کنید. برای مدیریت مؤثر استرس توصیه می شود تمرین های ریلکسیشن مانند یوگا را انجام دهید. این تمرین ها نه تنها اثرات مفیدی برای سلامت عمومی بدن دارند بلکه در کنترل استرس های روزمره نیز نقش مهمی دارند.
 

تعداد بازدید: 1420

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha