بر‌خی ژن‌ها با آلرژی نسبت به بادام‌زمینی مرتبط هستند.
پزشک شما

بر‌خی ژن‌ها با آلرژی نسبت به بادام‌زمینی مرتبط هستند.

2 خرداد 1397

آلرژی به بادام‌زمینی نوعی از آلرژی غذایی است که طی آن سیستم ایمنی بدن نسبت به ماده غذایی خاصی که خورده می‌شود واکنش نشان می‌دهد. این واکنش حتی در صورت مصرف مقادیر بسیار کم آن ماده غذایی نیز مشاهده می‌شود. واکنش به ماده غذایی آلرژی‌زا سبب بروز علائمی مانند تورم، کهیر، اختلال در تنفس، اختلال در قلب، گردش خون و دستگاه گوارش و برخی اوقات واکنش خطرناک آنافیلاکسی می‌شود. اخیراً ارتباط برخی ژن‌ها با بروز آلرژی نسبت به بادام‌زمینی مشخص شده است.
آلرژی به بادام‌زمینی در بیشتر افراد از اوایل دوران کودکی شروع شده و تا آخر عمر ادامه می‌یابد. اگرچه آلرژی به بادام‌زمینی اصلی‌ترین علت مرگ مرتبط با آنافیلاکسی است، اما این نوع آلرژی غذایی به ندرت کشنده است. با این حال، ترس از کشنده بودن آن وجود دارد.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که 6 ژن شامل LTB4R, PADI4, IL1R2, PPP1R3D, KLHL2 و ECHDC3 در آلرژی نسبت به بادام‌زمینی نقش دارند. به گفته محققان وقایعی که طی واکنش نسبت به مصرف بادام‌زمینی در بدن رخ می‌دهد به خوبی مشخص نیست. شناسایی ژن‌های موثر در این زمینه می‌تواند به انجام مطالعات در مورد آلرژی نسبت به بادام‌زمینی کمک کرده و به منظور پیدایش درمان‌های جدید برای این نوع آلرژی غذایی مورد استفاده قرار گیرد. در تحقیقات بعدی ارتباط این ژن‌ها با آلرژی نسبت به شیر، تخم‌مرغ و سایر غذاها بررسی خواهد شد.
منبع: 

Supinda Bunyavanich et al. Nature Communications 2017.
 

تعداد بازدید: 1156

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha