بعد از ورزش مصرف تخم‌مرغ کامل مفیدتر است یا سفیده؟
پزشک شما

بعد از ورزش مصرف تخم‌مرغ کامل مفیدتر است یا سفیده؟

2 تیر 1397

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد در کسانی که بعد از ورزش تخم‌مرغ کامل مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که همان میزان پروتئین را از سفیده تخم‌مرغ دریافت می‌کنند سنتز پروتئین 40 درصد بیشتر است. 
در این مطالعه 10 مرد جوان در یک جلسه ورزش مقاومتی شرکت کردند. از آن‌ها خواسته شد که یا تخم‌مرغ کامل و یا سفیده تخم‌مرغ حاوی 18 گرم پروتئین را مصرف کنند. سپس محققان میزان اسیدهای آمینه موجود در خون و عضلات شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری نمودند. زرده تخم‌مرغ حاوی پروتئین و مواد مغذی و سایر ترکیبات غذایی است که بسیاری از این ترکیبات در سفیده وجود ندارند.
نتایج مطالعه نشان داد که در صورت مصرف تخم‌مرغ کامل یا سفیده آن مقدار مشابهی اسید آمینه در خون وجود دارد. اما زمانی که محققان مستقیماً ساخت و سنتز پروتئین در عضلات را اندازه‌گیری کردند پاسخ متفاوتی را مشاهده نمودند. بر این اساس بلافاصله بعد از ورزش مقاومتی مصرف تخم‌مرغ کامل در مقایسه با زمانی که فقط سفیده تخم‌مرغ مصرف شده بود سبب سنتز مقدار بیشتر پروتئین در عضلات گردیده بود. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که این اختلاف ارتباطی به  تفاوت میزان کالری تخم‌مرغ کامل با سفیده ندارد. تخم‌‌مرغ کامل حاوی 18 گرم پروتئین و 17 گرم چربی است، درحالیکه سفیده فاقد چربی است. مشخص شده افزودن چربی به منبع خالص پروتئین در رژیم غذایی بعد از ورزش سبب افزایش سنتز پروتئین نمی‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که نیاز به پروتئین در رژیم غذایی به منظور حفظ سلامتی از آنچه قبلاً تصور می‌شد بیشتر است. با افزایش جمعیت جهان نیاز به استراتژی‌های مقرون به صرفه برای بهبود استفاده از پروتئین موجود در رژیم غذایی در حال افزایش است. نتایج بررسی فوق نشان می‌دهد که مصرف پروتئین تخم‌مرغ در شکل طبیعی آن نسبت به زمانی که فقط سفیده مصرف شود دارای فواید بیشتری است.
منبع:

Stephan van Vliet et al. The American Journal of Clinical Nutrition 2017; Volume 106: Pages 1401-1412.
 

تعداد بازدید: 1076
کلمات کلیدی: پروتئین ورزش عضلات تخممرغ 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha