بیماران کلیوی دریافت نمک را کاهش دهند.
پزشک شما

بیماران کلیوی دریافت نمک را کاهش دهند.

25 تیر 1396

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) اغلب به پرفشاری خون و افزایش حجم مایعات موجود در بدن مبتلا هستند. این مشکلات اغلب زمانی رخ می دهد که افراد مقدار بسیار زیادی نمک (سدیم) دریافت می کنند یا به اختلال عملکرد کلیه مبتلا هستند. افزایش مایعات بدن به طور مستقیم فشارخون را افزایش می دهد.
کاهش حجم مایعات بدن و کاهش فشارخون به منظور کند کردن روند پیشرفت CKD حیاتی است. به منظور بررسی اثر محدودیت سدیم در رژیم غذایی برای دستیابی به این هدف مطالعه ای متقاطع بر روی 58 بیمار مبتلا به CKD انجام شد. شرکت کنندگان به مدت 4 هفته از رژیم غذایی حاوی سدیم کم (کمتر از 2 گرم در روز) پیروی کردند. پس از 2 هفته استراحت، به مدت 4 هفته رژیم غذایی معمول خود را استفاده کردند. 
در طول استفاده از رژیم کم سدیم در 79 درصد بیماران سدیم رژیم غذایی کاهش یافت و 65 درصد بیماران دریافت خود را تا بیش از 20 درصد کاهش دادند. در این زمان، فشارخون سیستولیک بیماران 11 میلی متر جیوه و حجم مایعات بدن آن ها 1 لیتر کاهش یافت.
کاهش دریافت سدیم در رژیم غذایی به طور قابل توجه به کاهش فشارخون و کاهش احتباس مایعات که در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی شایع است، منجر می شود. محدودیت دریافت سدیم می تواند به بیماران در کاهش مصرف داروهای پرفشاری خون کمک کند.
منبع:


A Randomized Crossover Trial of Dietary Sodium Restriction in Stage 3–4 CKD. Clinical Journal of the American Society of Nephrology, 2017.
 

تعداد بازدید: 1582

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha