تاثیر اضافه وزن و چاقی بر سلامتی و خطر مرگ و میر
پزشک شما

تاثیر اضافه وزن و چاقی بر سلامتی و خطر مرگ و میر

24 آبان 1395

افزایش خطر مرگ یک شاخص قوی سلامتی است. بنابراین نتایج مطالعاتی که بر روی اضافه وزن انجام شده باید سبب ایجاد انگیزه قوی در مردم برای حفظ وزن در محدوده طبیعی باشد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از 9/1 میلیارد نفر (حدود 39 درصد بزرگسالان) اضافه وزن داشته و دارای نمایه توده بدنی (BMI) بین 25 تا 30 هستند. برای مثال، اگر شخصی با قد 160 سانتی متر دارای 62 کیلوگرم وزن باشد، وزن طبیعی دارد. اما اگر تنها 4 کیلوگرم وزن اضافه کند در محدوده اضافه وزن قرار می گیرد.
اگرچه مردم پذیرفته اند که چاقی می تواند سبب کاهش طول عمر شود اما محققان در حال حاضر بر سر این موضوع بحث می کنند که آیا تقسیم بندی وزن به طبیعی و چاق برای تعیین تاثیر وزن بر سلامتی صحیح است یا خیر.
به گفته محققان قطعاً ابتلا به اضافه وزن سبب افزایش طول عمر نمی شود. این نتیجه گیری بر اساس بررسی 239 مطالعه و اطلاعات مربوط به 6/10 میلیون نفر به دست آمده است. در تحقیق فوق اطلاعات شرکت کنندگانی که هرگز سیگار نکشیده بودند، به بیماری های مزمن مبتلا نبودند و 5 سال بعد از شروع مطالعه زنده بودند، بررسی شد. در بین شرکت کنندگان 239 مطالعه 385879 مورد مرگ رخ داده بود.
نتایج حاصل از این بررسی نشان داد اضافه وزن (BMI بین 25 و 30) و چاقی (≤BMI 30) به طور قوی با مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و بیماری های تنفسی و به طور متوسط با مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط بودند.
منبع:


Body-mass index and all-cause mortality: individual-participant-data meta-analysis of 239 prospective studies in four continents. The Lancet, 2016
 

 

تعداد بازدید: 1894

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha