تاثیر افراط بیش از حد در غذا خوردن بر سلامت مردان
پزشک شما

تاثیر افراط بیش از حد در غذا خوردن بر سلامت مردان

30 دی 1393

افراط بیش از حد در غذا خوردن یا  Binge eating  به مصرف مقدار زیاد غذا در یک دوره زمانی کوتاه گفته می شود، بدون انجام برخی فعالیت های جبرانی مانند استفراغ کردن که در بولیمیا(پرخوری عصبی) دیده می شود. همچنین افراد مبتلا به این اختلال احساس از دست دادن کنترل بر غذا خوردن را گزارش می کنند.
افراط بیش از حد در غذا خوردن مشکلی است که زنان و مردان هر دو را تحت تاثیر قرار می دهد. هرچند احتمال وجود کلسترول بالا و پرفشاری خون در مردان چاق مبتلا به این اختلال نسبت به همتایان زن آن ها بیشتر است.
به گفته محققان مردان کمتر در مطالعات مرتبط با چاقی و افراط بیش از حد در غذا خوردن شرکت می کنند و در گذشته مردم تصور می کردند که افراط بیش از حد در غذا خوردن در مردان نسبت به زنان کمتر متداول است.
در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است 190 فرد بزرگسال چاق(141 زن و 49 مرد) مورد ارزیابی قرار گرفتند. حتی پس از تعدیل نژاد و نمایه توده بدن(BMI) در مردان احتمال وجود معیارهای سندرم متابولیک 3 برابر بیشتر بود. سندرم متابولیک وضعیتی است که خطر بیماری قلبی – عروقی را افزایش می دهد. همچنین احتمال افزایش تری گلیسرید، فشارخون و گلوکز خون ناشتا در مردان بیشتر بود. به گفته محققان مردان کمتر احتمال دارد تا به دنبال کمک های پزشکی باشند. این امر بدین معنی است که مردان ممکن است بیشتر از نتایج چاقی و افراط بیش از حد در غذا خوردن رنج ببرند.
به طور کلی در این مطالعه تفاوت های روانی کمی بین زنان و مردان مبتلا به افراط بیش از حد در غذا خوردن یافت شد به جز اینکه زنان نسبت به مردان بیشتر احتمال داشت تا زودتر به اضافه وزن مبتلا شوند و زودتر جهت رژیم گرفتن تلاش کنند و مردان بیشتر احتمال داشت تا به فعالیت فیزیکی شدید جهت کاهش وزن اقدام نمایند.
نکته عملی: با توجه به اینکه مشکلات متابولیکی مرتبط با چاقی در مردان چاق مبتلا به افراط بیش از حد در غذا خوردن نسبت به زنان بیشتر است، لازم است به غربالگری مردان چاق جهت تشخیص این اختلال و در نتیجه پیشگیری از عوارض متابولیکی آن اهمیت بیشتری داده شود.
منبع:


Tomoko Udo, et al. General Hospital Psychiatry, 2013.
 

تعداد بازدید: 2369
کلمات کلیدی:  مردان غذای سالم 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha