تاثیر خشکبار در کاهش وزن
پزشک شما

تاثیر خشکبار در کاهش وزن

19 دی 1391

امروزه افزایش مصرف آجیل و خشکبار در رژیم غذایی بعلت فواید و مزایای بسیاری که در امر سلامت داراست توصیه می شود . مغزها حاوی مواد مغذی و ریز مفذی‌هایی مانند ویتامین آ، فسفر، منیزیم و دارای ترکیبات امگا 3 هستند که این مواد مغذی نقش مهمی در بدن ایفا می‌کنند و مصرف مناسب مغزها ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را بین 20 تا 50 درصد کاهش می‌دهد اما نقش آجیل و مغز ها دردرمان چاقی، با توجه به دانسیته بالای انرژی آنها هنوز به درستی شناخته نشده است.
در همین راستا مطالعه ای برگرفته از ژورنال AJCN  به منظور ارزیابی تاثیر رژیم غذایی کم کالری غنی شده و حاوی بادام (almond-enriched diet) در مقایسه با رژیم غذایی کم کالری فاقد آجیل و خشکبار (nut-free diet) بروی وزن بدن و عوامل دخیل در بیماریهای قلبی عروقی بمدت 18ماه صورت گرفت.
در این مطالعه 123 فرد چاق و دارای اضافه وزن با BMI (34 ) و محدوده سنی 46 سال بصورت کاملاً تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. یک گروه رژیم غذایی کم کالری حاوی بادام  را داشتند و گروه دیگر رژیم غذایی کم کالری و فاقد خشکبار  را مصرف می کردند و هر دو گروه تحت بررسی روش های رفتاری کنترل وزن قرار گرفتند. اندازه گیری های تن سنجی و  متابولیسم نیز در شروع مطالعه، ماه ششم و 18 ماه پس از شروع مطالعه انجام گرفت.
در 6 ماه اول مطالعه مشخص شد گروهی که رژیم غذایی کم کالری حاوی بادام داشتند، کاهش وزن کمتری در مقایسه با گروهی که همان رژیم اما فاقد بادام  را مصرف می کردند داشتند، اما در بررسی های ماه هجدهم تفاوتی در میزان کاهش وزن و ترکیب بدن این دو گروه دیده نشد . همچنین در ماه ششم دیده شد میزان کلسترول تام و تری گلیسرید گروه اول در مقایسه با گروه دوم از کاهش بیشتر و بهتری برخوردار بوده است ولی این میزان در ماه هجدهم، تفاوتی در بین دو گروه نداشته است.
نکته عملی: نتایج این مطالعه حاکی از آنست که در کوتاه مدت (در 6 ماه اول)، گروهی که رژیم غذایی کم کالری و غنی از خشکبار را داشتند، کاهش وزن کمتری نسبت به افراد بدون مصرف خشکبار نشان می دهند، ولی در طولانی مدت (1.5 سال) کاهش وزن در دو گروه یکسان است. اما نکته جالب آنست که رژیم حاوی خشکبار، پیشرفت بهتری در بهبود پروفایل های چربی در ماههای اول رژیم را نشان میدهند.

منبع:

Am J Clin Nutr August 2012 vol. 96 no. 2 249-254

تعداد بازدید: 6179
کلمات کلیدی: رژیم کم کالری آجیل و چاقی 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha