تاثیر خواب بر اضافه وزن و چاقی
پزشک شما

تاثیر خواب بر اضافه وزن و چاقی

11 مرداد 1396

در حال حاضر چاقی یک مشکل بهداشت عمومی در سراسر جهان است. به طوریکه تنها در ایالات متحده از هر 3 بزرگسال 1 نفر و از هر 6 کودک و نوجوان 1 نفر به چاقی مبتلا است. محققان تاکنون موفق به کشف ژن های متعددی شده اند که می توانند احتمال بروز اضافه وزن را در افراد افزایش دهند. به تازگی نیز در مطالعه ای تاثیر الگوی خواب بر وزن افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی هستند، بررسی شده است. در این پژوهش تیم تحقیقاتی اطلاعات 119859 بزرگسال 37 تا 73 ساله را بررسی کردند. در این مطالعه به طور خاص شرکت کنندگانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی بودند شرکت کردند. اطلاعات مربوط به طول مدت خواب، چرت زدن در طول روز و اشتغال در مشاغلی که مستلزم شیفت کاری است، جمع آوری شد. نمایه توده بدن (BMI) و دور کمر افراد اندازه گیری شد.
نتایج نشان داد افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد چاقی هستند و خواب کمتر از 7 ساعت در شب داشتند نسبت به کسانی که 9-7 ساعت در شب می خوابیدند، 2 کیلوگرم سنگین تر بودند. کسانی که بیش از 9 ساعت در شب می خوابیدند نیز 4 کیلوگرم سنگین تر بودند. در افراد مستعد از نظر ژنتیکی کار کردن به صورت شیفتی یا چرت زدن در طول روز با افزایش احتمال اضافه وزن مرتبط بود. در میان افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی نبودند، الگوی خواب نامناسب تاثیر قابل توجهی بر وزن نداشت.
این یافته ها اهمیت حفظ شیوه زندگی سالم به خصوص در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی هستند را نشان می دهد.
منبع:


Sleep characteristics modify the association of genetic predisposition with obesity and anthropometric measurements in 119,679 UK Biobank participants. American Journal of Clinical Nutrition, 2017.
 

تعداد بازدید: 1679

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha