تاثیر رژیم غذایی بر اساس نوع باکتری های روده متفاوت است.
پزشک شما

تاثیر رژیم غذایی بر اساس نوع باکتری های روده متفاوت است.

1 آذر 1396

تاثیر محیط و ژنتیک بر خطر ابتلا به چاقی و بیماری شناخته شده است اما دانش ما در مورد تاثیر باکتری‌های درون بدن ناچیز است. نتایج تحقیقات جدید که در مجله Cell Reports منتشر شده است توضیح می‌دهد که چرا رژیم غذایی پرچرب تاثیرات متفاوتی بر افراد مختلف دارد. بر این اساس محققان می‌توانند پیش بینی کنند که با توجه به نوع باکتری‌های روده کدامیک از افراد پس از تغییر رژیم غذایی خود به یک رژیم غذایی پرچرب افزایش وزن بیشتری پیدا می‌کنند. این مطالعه که بر روی موش انجام شد نشان می‌دهد که باکتری‌های روده بر پاسخ بدن نسبت به تغییر رژیم غذایی تاثیر می‌گذارند.
به عقیده محققان اگر یافته‌های مطالعه مذکور در انسان نیز تائید شود می‌توان با توجه به فلور روده افراد، رژیم غذایی اختصاصی برای هر فرد تجویز نمود.
از زمانی که ما متولد می‌شویم میکروبیوم روده (یعنی مجموعه‌ای از باکتری‌های روده و عناصر ژنتیکی آن‌ها) نه تنها به هضم مواد غذایی کمک کرده و در تولید برخی ویتامین‌ها نقش دارد، بلکه در شکل‌گیری سیستم ایمنی بدن ما و نحوه واکنش بدن نسبت به عوامل بیماری‌زا موثر است. امروزه به خوبی مشخص شده که رژیم غذایی یکی از عوامل مهمی است که در شکل‌گیری میکروبیوم روده در طول دوره زندگی نقش دارد. از سوی دیگر، با توجه به نتایج مطالعه فوق میکروبیوم روده در چگونگی واکنش بدن نسبت به رژیم غذایی تاثیر دارد.
منبع:
 

Microbial-Host Co-metabolites Are Prodromal Markers Predicting Phenotypic Heterogeneity in Behavior, Obesity, and Impaired Glucose Tolerance. Cell Reports, 2017

تعداد بازدید: 1318

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha