تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر حافظه و عملکرد شناختی
پزشک شما

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر حافظه و عملکرد شناختی

7 آبان 1395

رژیم غذایی مدیترانه ای شامل مصرف بالای مواد غذایی گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل و مصرف کم گوشت قرمز و جایگزین کردن چربی های حیوانی با چربی های سالم مانند روغن زیتون است. در این رژیم غذایی به مصرف ماهی یا مرغ به میزان حداقل 2 بار در هفته و استفاده از گیاهان و ادویه ها به جای نمک توصیه می شود. مطالعات نشان داده اند رژیم مدیترانه ای از طریق کاهش کلسترول بد (LDL) خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
به تازگی محققان 18 مطالعه انجام شده بین سال های 2015-2000 را که به بررسی تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر عملکرد شناختی طولانی مدت پرداخته بودند مورد ارزیابی قرار دادند. در تمام این مطالعات پایبندی به رژیم مدیترانه ای از طریق تکمیل پرسشنامه های بسامد خوراک یا یادداشت غذایی سنجیده شده بود. همچنین عملکرد شناختی افراد از طریق تعدادی آزمون بررسی شده بود.
نتایج نشان داد شرکت کنندگانی که پایبندی بیشتری به رژیم مدیترانه ای داشتند نسبت به کسانی که کمترین پایبندی را به این رژیم داشتند کمتر به اختلال شناختی مبتلا می شدند، بیشتر بهبود در عملکرد شناختی را تجربه می کردند و کمتر احتمال داشت که به بیماری آلزایمر مبتلا شوند. از سوی دیگر، شرکت کنندگانی که به دقت رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کردند بهبود در حافظه را تجربه کردند. همچنین نتایج نشان داد افراد جوان و سالخورده هر دو  گروه از مزایای رژیم مدیترانه ای جهت بهبود عملکرد شناختی بهره می برند.
منبع:


Adherence to a mediterranean-style diet and effects on cognition in adults: a qualitative evaluation and systematic review of longitudinal and prospective trials. Frontiers in Nutrition, 2016
 

 

تعداد بازدید: 1820

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha