تاثیر رژیم غذایی و فعالیت بدنی بر عملکرد کلیوی در بیماران کبدی
پزشک شما

تاثیر رژیم غذایی و فعالیت بدنی بر عملکرد کلیوی در بیماران کبدی

18 اسفند 1395

استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) یک بیماری سخت کبدی است که به وسیله وجود چربی اضافی در کبد که با التهاب و اسکار مرتبط است، مشخص می شود. این بیماری ممکن است پیشرفت کرده و به سیروز کبدی و سرطان کبدی تبدیل شده و همچنین می تواند سبب اختلال در عملکرد کلیه ها شود.  بررسی ها در مطالعه ای که بر روی 261 نفر انجام شد، نشان می دهد در بیمارانی که طی نمونه برداری (بیوپسی) ابتلا به NASH در آن ها تائید شده است و طی 52 هفته از یک رژیم غذایی کم کالری و کم چرب پیروی می کنند و در یک برنامه ورزشی شرکت می کنند، میزان التهاب و اسکار کبد کمتر است. نکته مهم آن است که در افرادی که در آن ها بیماری کبدی بهبود یافت، عملکرد کلیوی نیز حتی بعد از تعدیل عوامل مخدوشگر مانند دیابت، پرفشاری خون، مصرف دارو و کاهش وزن خود به خودی بهبود پیدا کرد.
مکانیسم دقیق این یافته ها به طور کامل مشخص نشده است. با این حال، این امر می تواند نشان دهنده بهبود استرس اکسیداتیو، حساسیت به انسولین، التهاب و نیز عملکرد و نفوذپذیری اندوتلیال عروق باشد که منجر به تغییرات مثبت در عملکرد کلیه ها می شود.
منبع:


Improvement in liver histology due to lifestyle modification is independently associated with improved kidney function in patients with non-alcoholic steatohepatitis. Alimentary Pharmacology & Therapeutics, 2016.
 

تعداد بازدید: 1905

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha