تاثیر زمان و دفعات مصرف وعده های غذایی بر بروز بیماری قلبی
پزشک شما

تاثیر زمان و دفعات مصرف وعده های غذایی بر بروز بیماری قلبی

28 خرداد 1396

بیانیه جدید انجمن قلب آمریکا (AHA) نشان می دهد که زمان و تعداد دفعاتی که افراد در طول روز غذا می خورند می تواند بر عوامل خطر مرتبط با حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های عروق خونی اثر گذارد.
محققان نشان داده اند که در ایالات متحده در طی 40 سال گذشته الگوی رفتاری مصرف وعده ها و میان وعده های غذایی تغییر کرده است. در زنان انرژی دریافتی از وعده های اصلی از 82 درصد به 77 درصد کاهش یافته اما انرژی دریافتی از میان وعده ها از 18 درصد به 23 درصد افزایش یافته است. این روند در میان مردان نیز مشاهده می شود. همچنین تمایل به مصرف 3 وعده غذای اصلی نیز در طول روز در زنان و مردان کاهش یافته است. 
زمان مصرف وعده ها از طریق تاثیر بر ساعت درونی بدن بر سلامتی اثر می گذارد. در مطالعات حیوانی مشخص شده است که مصرف غذا در فازهای غیرفعال مثلاً زمان خواب سبب تغییر ساعت درونی و متابولیسم مواد مغذی و درنتیجه افزایش وزن، مقاومت به انسولین و التهاب می شود. با این حال، لازم است تحقیقات بیشتری بر روی انسان در این زمینه انجام شود.
صبحانه اغلب مهم ترین وعده غذایی در طول روز محسوب می شود. با این حال، 30-20 درصد بزرگسالان وعده صبحانه را حذف می نمایند. حذف صبحانه خطر چاقی را افزایش می دهد. علاوه براین، حذف صبحانه با افزایش خطر بیماری قلبی – عروقی، دیابت نوع 2 و سایر بیماری های مزمن در ارتباط است. به گفته محققان AHA مصرف صبحانه سبب کاهش عوارض جانبی مرتبط با متابولیسم قند خون و انسولین می شود. 
زمان و دفعات مصرف وعده ها با عوامل خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی مانند پرفشاری خون، کلسترول خون، میزان قند خون، چاقی، مقاومت به انسولین و حساسیت به انسولین در ارتباط است. مشخص شده که دریافت قسمت بیشتر انرژی مورد نیاز بدن در اوایل روز اثرات مثبتی بر عوامل خطر مرتبط با بیماری قلبی، دیابت و وزن بدن دارد.
منبع:


Meal timing and frequency: Implications for cardiovascular disease prevention. Circulation, 2017.
 

تعداد بازدید: 1592

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha