تاثیر سن ابتلا به پرفشاری خون در والدین بر بروز بیماری در فرزندان
پزشک شما

تاثیر سن ابتلا به پرفشاری خون در والدین بر بروز بیماری در فرزندان

19 اسفند 1395

نتایج مطالعه ای که در جلسه علمی انجمن قلب آمریکا ارائه شده است نشان می دهد اگر در والدین قبل از سن 55 سالگی ابتلا به پرفشاری خون تشخیص داده شود نسبت به زمانی که در سنین بالاتر به این بیماری مبتلا شوند، احتمال ابتلای فرزندانشان به پرفشاری خون بالاتر است.
در مطالعه حاضر محققان اطلاعات مربوط به میزان فشارخون والدین و فرزندانشان را از اوایل سال 1940 جمع آوری کرده بودند. بر این اساس 1635 کودک و بزرگسال (با میانگین سنی 32 سال) که در ابتدای مطالعه به پرفشاری خون مبتلا نبودند، بررسی شدند. گروهی از کودکان والدینشان به پرفشاری خون مبتلا نشدند (گروه 1)، گروهی یک یا هر دو والدینشان در سن 55 سالگی یا بالاتر به پرفشاری خون مبتلا شده بودند (گروه 2)، گروهی یکی از والدینشان قبل از 55 سالگی به پرفشاری خون مبتلا شده بود (گروه 3) و در گروه دیگر هر دو والد قبل از 55 سالگی به پرفشاری خون مبتلا شده بودند (گروه 4).
نتایج نشان داد کودکانی که مادر و پدرشان در سنین کم به پرفشاری خون مبتلا شده بودند، بیشتر احتمال داشت که خود نیز فشارخون بالا داشته باشند. در گروه 1 پس از یک دهه پیگیری 6 درصد کودکان به پرفشاری خون مبتلا شدند. این میزان در گروه 2، 3 و 4 به ترتیب 8، 11 و 19 درصد بود. خطر ابتلا به پرفشاری خون از گروه 1 تا گروه 2 حدود 50 درصد افزایش می یافت. همچنین خطر ابتلا به پرفشاری خون در گروه 4 که هر دو والد در سن کم مبتلا شده بودند نسبت به گروه 1 به میزان 5/3 برابر بیشتر بود. همچنین محققان دریافتند هرچه والدین در سنین پایین تری به پرفشاری خون مبتلا شوند کودکانشان نیز در سنین کمتری به این بیماری مبتلا خواهند شد. 
منبع:


Presented at the American Heart Association's Scientific Sessions 2016.
 

تعداد بازدید: 1812
کلمات کلیدی: فرزند سن والدین پرفشاری خون 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha