تاثیر شیفت کاری بر خطر بروز چاقی
پزشک شما

تاثیر شیفت کاری بر خطر بروز چاقی

4 شهریور 1397

ساعات کاری بسیاری از افراد، از جمله پرستاران، آتش‌نشانان و مهمانداران هواپیما، ممکن است مشخص نبوده و طی هفته‌های مختلف این افراد در شیفت‌های کاری مختلف مشغول به فعالیت باشند. این امر بر روی ساعت بیولوژیکی بدن تاثیر گذاشته و اثرات منفی رژیم غذایی پرچرب را بر سلامت متابولیکی افزایش می‌دهد. ساعت بیولوژیکی در تمام سلول‌های بدن قرار داشته و ریتم‌های شبانه‌روزی را کنترل می‌کند. ریتم شبانه‌روزی چرخه 24 ساعته است که زمان خواب، گرسنگی و بسیاری از فرآیندهای طبیعی بدن مانند التهاب و متابولیسم (سوخت و ساز) را تنظیم می‌کند.
تحقیقات گذشته نشان داده‌اند هنگامی که ساعت درونی بدن به طور کامل مختل شود بر عملکرد سلول‎های ایمنی و بروز التهاب اثر می‌گذارد. نتایج یک مطالعه جدید نیز نشان می‌دهد کار کردن به صورت شیفتی اثرات مشابهی بر روی ساعت سلول‌های ایمنی و پاسخ التهابی آن‌ها دارد. در این مطالعه محققان مدلی از شیفت کاری را که هر 5 روز تغییر می‌کرد بررسی نمودند. به گفته محققان هر زمانی که برنامه معمول روزانه افراد تغییر کند اثرات مشابه مشاهده می‌شود. مانند زمانی که افراد در آخر هفته‌ها تا دیر وقت بیدار می‌مانند، اما در سایر روزهای هفته به علت رفتن به مدرسه یا سر کار باید زودتر خوابیده و بیدار شوند. 
تغییر ساعت درونی بدن سبب تشدید پاسخ ایمنی شده و منجر به بروز بیماری‌های متابولیک مانند چاقی و دیابت می‌شود. برخی تحقیقات نیز نشان داده‌اند کار کردن به صورت شیفتی خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. محققان امیدوارند در تحقیقات بعدی راهکاری برای حل مشکلات ایجاد شده به علت اختلال ریتم شبانه‌روزی بیابند.
منبع:

Sam-Moon Kim et al. The FASEB Journal 2018.
 

تعداد بازدید: 1071

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha