تاثیر محتوای برنامه‌های تلویزیون بر رژیم غذایی کودکان
پزشک شما

تاثیر محتوای برنامه‌های تلویزیون بر رژیم غذایی کودکان

3 خرداد 1397

چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی یک مشکل رو به رشد در سرار جهان است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که 32 درصد کودکان و نوجوانان 2 تا 19 ساله اضافه وزن دارند و 17 درصد آن‌ها چاق هستند. تخمین زده می‌شود که تا سال 2050 حدود 568 میلیون کودک در سنین 5 تا 17 سال در سراسر جهان به اضافه وزن مبتلا باشند. با توجه به ارتباط بین چاقی با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن این آمار بسیار نگران‌ کننده است.

تلویزیون و ارتباط آن با چاقی 

عوامل متعددی مانند والدین، همسالان، تبلیغات و افزایش بی‌تحرکی در بروز اضافه وزن کودکان و نوجوانان نقش دارند. عامل دیگری که می‌تواند با چاقی مرتبط باشد تماشای تلویزیون و فیلم است. مدت زمانی که کودکان صرف تماشای تلویزیون می‌کنند با افزایش نمایه توده بدنی (BMI) مرتبط است.
عواملی که در ارتباط بین تماشای تلویزیون و BMI نقش دارند، عبارتند از: تبلیغات تلویزیونی، غذا خوردن بدون دقت و تفکر در هنگام تماشای تلویزیون و جایگزین کردن فعالیت بدنی با تماشای تلویزیون. اخیراً نیز در مطالعه‌ای تاثیر محتوای فیلم‌ها بر تصویر بدنی و رژیم غذایی کودکان بررسی شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل در یک بخش از فیلم‌هایی که کودکان و نوجوانان تماشا می‌کنند چاقی یا مصرف غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم ترویج می‌شود و در اغب موارد در سراسر طول فیلم این روند تکرار می‌شود. اگرچه در این فیلم‌ها غذاهای سالم نیز نمایش داده می‌شوند، اما نمایش آن‌ها اغلب به موقعیت‌های منفی یا خنثی محدود می‌گردد. در مقابل، نمایش مواد غذایی ناسالم در موقعیت‌های مثبت مانند جشن‌ها صورت می‌گیرد.
والدین و کارکنان بهداشتی باید در مورد محیطی که کودکان در آن بسر می‌برند آگاه بوده و پیام‌هایی را به آن‌ها ارائه دهند که منجر به شکل‌گیری رفتارهای سالم در این گروه سنی شود.
منبع:

Janna B. Howard et al. Pediatrics 2017; Volume 140.
 

تعداد بازدید: 1196

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha