تاثیر محیط، خانواده و ژن بر انتخاب های غذایی در دوران نوجوانی
پزشک شما

تاثیر محیط، خانواده و ژن بر انتخاب های غذایی در دوران نوجوانی

3 شهریور 1395

ترجیحات غذایی در میان کودکان و بزرگسالان متفاوت است. تحقیقاتی که به تازگی بر روی گروه بزرگی از نوجوانان دوقلو انجام شده نشان می دهد که به تدریج هنگامی که افراد شروع به انتخاب وعده های غذایی خود می کنند نقش تربیت خانواده بر روی ترجیحات غذایی افراد ناپدید می شود تا جایی که در اواخر دوران نوجوانی این تاثیر از بین می رود.
در این مطالعه 2865 دوقلو در محدوده سنی 18 تا 19 سال مورد بررسی قرار گرفتند. ترجیحات غذایی با استفاده از یک پرسشنامه خود گزارش  دهی که در آن 62  ماده غذایی در 6 گروه غذایی شامل میوه ها، سبزیجات،  گوشت ها، لبنیات، غذاهای نشاسته ای و تنقلات طبقه بندی شده بودند، بررسی شد.
مطالعات قبلی نشان داده بودند که محیط خانواده نقش مهمی در شکل گیری ترجیحات غذایی کودکان دارد. اما تاثیر ژن ها و محیط  بر نوجوانان بزرگتر قبلاً بررسی نشده بود.
شناخت عوامل موثر بر ترجیحات غذایی برای سیاستگذاران و پرسنل بهداشتی حائز اهمیت است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تلاش برای بهبود تغذیه نوجوانان باید محیط گسترده تری را نسبت به خانه هدف قرار دهد و بر افزایش دسترسی و کاهش قیمت مواد غذایی سالم تر تمرکز کند. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد ژن ها تاثیر متوسطی بر ترجیحات غذایی در اواخر دوران نوجوانی دارند.
منبع:


Genetic and environmental influences on food preferences in adolescence. American Journal of Clinical Nutrition, 2016
 

تعداد بازدید: 1959

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha