تاثیر ویتامین E بر خطر پنومونی (ذات الریه) به شیوه زندگی وابسته است.
پزشک شما

تاثیر ویتامین E بر خطر پنومونی (ذات الریه) به شیوه زندگی وابسته است.

5 اسفند 1395

به بسیاری از افراد دریافت مکمل های ویتامینی به منظور افزایش قدرت سیستم ایمنی توصیه می شود. با این حال، نتایج مطالعه ای که در British Journal of Nutrition به چاپ رسیده است نشان می دهد دریافت مکمل ویتامین E منجر به افزایش خطر پنومونی (ذات الریه) در 28 درصد مردان مسنی که سیگار می کشند و ورزش نمی کنند، خواهد شد. اما در مردان سالخورده ای که ورزش می کنند و سیگار نمی کشند ویتامین E سبب کاهش خطر پنومونی می شود. این مطالعه بر روی مردان با محدوده سنی 50 تا 69 سال انجام شده است. در بین 29133 فرد شرکت کننده 898 نفر به پنومونی مبتلا بودند.
ویتامین E سبب افزایش خطر پنومونی به میزان 68 درصد در میان مردانی شد که بیشترین مواجهه با سیگار را داشتند و ورزش نمی کردند. درحالیکه ویتامین E سبب کاهش خطر پنومونی تا 69 درصد در میان مردانی شد که کمترین مواجهه با سیگار را داشتند و در اوقات فراغت ورزش می کردند. به اعتقاد محققان این یافته ها وجود یک اثر واحد برای دریافت مکمل ویتامین E را بر خطر پنومونی رد می کند. نقش ویتامین E بر سلامتی ممکن است به ویژگی های مختلف افراد و شیوه زندگی آن ها وابسته باشد. بنابراین، یک برآورد واحد از اثرات ویتامین E ممکن است برای برخی گروه های جمعیتی گمراه کننده باشد.
با توجه به نتایج فوق مکمل ویتامین E  نباید به طور روتین به منظور بهبود سیستم ایمنی برای تمامی افراد تجویز شود.
منبع:


 Vitamin E and the risk of pneumonia: using the I²-statistic to quantify heterogeneity within a controlled trial. British Journal of Nutrition, 2016.
 

تعداد بازدید: 1699

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha