تخم‌مرغ: یک ماده غذایی بی‌نظیر برای رشد مغزی کودکان
پزشک شما

تخم‌مرغ: یک ماده غذایی بی‌نظیر برای رشد مغزی کودکان

3 تیر 1397

در طول تاریخ بشر تخم‌مرغ همواره به عنوان یک ماده غذایی مورد استفاده قرار گرفته است. اما پتانسیل تغذیه‌ای آن به خوبی شناخته نشده است. نتایج حاصل از مطالعه انجام شده در دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد در کودکانی که از 6 ماهگی شروع به مصرف تخم‌مرغ می‌کنند غلظت کولین و دوکوزاهگزانوئیک اسید یا DHA در خون بالاتر است. کولین یک ماده مغذی است که همانند ویتامین‌های گروه B عمل می‌کند. DHA نیز یک اسید چرب امگا 3 بوده و یکی از ترکیبات موجود در ساختمان مغز است. این دو ماده در تکامل و عملکرد مغز شیرخواران نقش حیاتی بازی می‌کنند.
تخم‌مرغ غنی از مواد مغذی است. بنابراین همانند شیر یا غلات در رشد و تکامل اولیه موجودات نقش دارد. تخم‌مرغ حاوی اسیدهای چرب ضروری، پروتئین، کولین، ویتامین A، ویتامین B12، سلنیوم و سایر مواد مغذی ضروری می‌باشد که میزان این مواد مغذی در تخم‌مرغ بالاتر یا برابر با سایر محصولات غذایی حیوانی است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که شروع مصرف تخم‌مرغ توسط کودکان در سن 6 ماهگی به طور قابل توجهی سبب بهبود رشد قدی و کاهش خطر کوتاه قدی می‌شود.
اگرچه مصرف تخم‌مرغ فواید بی‌شماری برای کودکان به دنبال دارد، اما باید توجه داشت که سفیده تخم‌مرغ نباید قبل از یک سالگی به کودکان داده شود. زیرا می‌تواند سبب آلرژی شدید در آن‌ها گردد.
منبع:

Lora L Iannotti et al. The American Journal of Clinical Nutrition 2017.
 

تعداد بازدید: 1109
کلمات کلیدی: کودکان مغز رشد تخممرغ 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha