تغذیه با بطری و بروز مشکلات روده ای در شیرخوار
پزشک شما

تغذیه با بطری و بروز مشکلات روده ای در شیرخوار

2 مهر 1391

پژوهشگران دانمارکی گزارش کرده اند، شیرخوارانی که با بطری تغذیه می شوند با خطر بالای بروز یک مشکل جدی روده ای مواجه اند که حتی می تواند به جراحی منجر شود.

پژوهشگران از داده های بیش از 70000 شیرخوار برای شناسایی 65 نفر از آنها که بعلت تنگی پیلور نیاز به جراحی داشتند استفاده کردند. از این شیرخواران 29 نفر با بطری تغذیه می شدند. این پژوهشگران گزارش کردند که تغذیه با بطری شانس ابتلا به تنگی دریچه پیلور را تا 6/4 برابر افزایش میدهد. بعلاوه، این خطر حتی زمانی که نوزاد قبل از تغذیه با بطری با شیر مادر تغذیه می شده دیده شده است، بر طبق نتایج این مطالعه طی مدت 30 روز بعد از آغاز تغذیه با بطری این مشکل آغاز شده است.

در مشکل تنگی پیلور، بخش پایینی بدنه معده باریک شده و میزان غذای دریافتی نوزاد را محدود میکند و به استفراغ، دهیدراسیون و عدم تعادل نمک و مایعات منتج می گردد. مشکل تنگی پیلور یک مشکل جدی و مهلک و متداول ترین علت انسداد های معدی روده ای در اوایل کودکی و شایعترین بیماری نیازمند جراحی در ماه های اول زندگی است. اگرچه درمان تنگی پیلور 100 ها سال است که شناخته شده اما هنوز علت آن نامشخص مانده است. نتایج این مطالعه دیدگاه جدیدی در حل معمای علت تنگی پیلور به ارمغان آورده است.

پژوهشگران در نهایت تاکید کردند تغذیه با شیر مادر برای کودک بهترین است و شیر مادر منافع زیادی دارد که شیرهای فرموله شده ندارند.

منبع:

Camilla Krogh,et al”Bottle-feeding and the Risk of Pyloric Stenosis”Pediatrics2012

تعداد بازدید: 2650

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha